Istället för Farmarlag

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Cicero
Forumamatör

Istället för Farmarlag

Post by Cicero »

Jag har länge funderat på varför man inte låter spelare som för tillfället inte platsar i NHL lagen, återvända till sina svenska klubbar som dom blev köpta ifrån? Istället placerar man dom i farmarklubbar som spelar i skymningsligor någonstans i bonnvischan. Jag tycker det vore bättre att låta dom återvända som ett sorts lån till sina tidigare hemmaklubbar. Det skulle gagna alla parter. NHL klubben vinner på det eftersom jag tror att en spelare utvecklas bättre i sin hemmaklubb i hemlandet, än i en sketen farmarklubb i nordamerika. Spelaren tjänar ju på det naturligtvis. Och hemmaklubben tjänar ju på det då dom kan få behålla en bra spelare åtminstone tills NHL klubben beslutat att låta honom spela i NHL.

Varför har man inte dessa klausuler i kontrakten?

Vad tycker ni om den iden?
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

En av många orsaker kan ju vara att då har NHL klubben noll chanser att se spelaren spela och följa dess utveckling.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Kan tänka mig detta scenario, har man en kille som ligger på gränsen vill man
1. Kunna kolla hans utveckling genom att se på matcherna
2. Skall man kalla in honom pga av skador eller att man vill testa han igen är det nog ganska praktiskt att ha killen i samma världsdel.

detta är bara min teori !
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

sedan tro jag faktiskt att dom hellre spela i ett farmalag med chans att "kastas" in i en nhl match än åka tillbaka till sverige...
ta en kille som Stefan Liv tex..
Snart nära dig...en ny hall
Cicero
Forumamatör

Post by Cicero »

Men har inte NHL klubbarna en hel arme av talangscouter som är över hela världen då?? Och vore det inet billigare att låta spelarna spela i sina hemklubbar till NHL kan plocka hem dom än att låta dom spelami Farmaklubbar. Själv tycker jag utvecklingspotentialen för en spelare borde vara större om han spelade hemma i sin hemklubb istället för att bli undanskuffad i en okänd farmarklubb. Jag tycker förslaget skulle kunna gangna alla parter.
Cicero
Forumamatör

Post by Cicero »

serra wrote:sedan tro jag faktiskt att dom hellre spela i ett farmalag med chans att "kastas" in i en nhl match än åka tillbaka till sverige...
ta en kille som Stefan Liv tex..
Ta Stefan Liv som exempel han kan väl lånas ut till HV71 tänk dig hur det skulle kunna vara positivt för hans utveckling han får spela där han är uppskattad och folk känner honom. Sedan läste jag att HV visst ska ha målvaktsproblem. Så inga problem för Liv att bli uppskattad för sin tillfälliga hemkomst.
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Tro du att Stefan själv vill hem till HV igen nu???????
Svar NEJ!!
Snart nära dig...en ny hall
Cicero
Forumamatör

Post by Cicero »

serra wrote:Tro du att Stefan själv vill hem till HV igen nu???????
Svar NEJ!!
Inom fotbollen har man lånekontrakt en spelare kan lånas över en viss tid där man antingen betalar hela lönen eller en viss del av lönen. Exempel Saviola har ju hela tiden ägts av Barcelona men varit utlånad i andra klubbar. Istället för att ruttna bort på Barcelonas spelarbänk så har han fått spela.
Har man inte nåt liknande inom hockeyn?
Primeau
c/o LL´s Forum

Re: Istället för Farmarlag

Post by Primeau »

Cicero wrote:Istället placerar man dom i farmarklubbar som spelar i skymningsligor någonstans i bonnvischan
För NHL är det nog VI, inte deras farmarklubbar, som är bonnvischan :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Precis som Primeau säger. Flera AHL klubbar t.ex. skulle nog inte göra bort sig i en liga med våra ES lag. Sen är det ju som så i farmarligorna i USA så spelas det ett spel som liknar NHL spelet och detta dessutom på små rinkar. Tror att många NHL klubbar ser en bättre utvecklingspotential för NHL spel i deras egna farmarklubbar än att återvända till Europeiskt spel igen.

Självklart är det dessutom enklare att kalla upp en spelare väldigt snabbt om den spelaren befinner sig på samma kontinent.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Detta förekommer redan, N.Bäckström(Brynäs), Rahimi(Löven) C.Söderberg(MIF) tex.
In Hinkum Veritas
Post Reply