Jag vet inte om någon har skrivit en liknande tråd sedan tidigare. Men jag hoppas denna kan ge lite inspiration till att botanisera i arenos infrastruktur, utseende och känsla av bekvämlighet. Jag fick iden efter en diskussion i Lakers Lakejer bussen på väg hem från Karlskoga.
Jag har varit inne i Lakerdome och i Nobelhallen i Karlskoga men där stannar mina erfarenheter av ishockeyarenor i allsvenskan. Allt jag sedan har att komma med är ladan i Olofström med publikplats bara i ena långsidan av byggnaden. och en hockeylada i Kallinge där jag dessutom var när det inte var riktig match.
Inget mer detaljerat så att man kan skapa sig en bättre bild än av att det är Iskallt. Kallinges islada var också iskall som faaan men inte säger det mycket hur man i övrigt upfattar en Ishockeyarena.
Hovet: Sittplats runt hela och bra utsikt över isen. Dock är halva läktaren avstängd för att det skulle bli för utspritt (antar jag). Bra kommunikationer.
Huddinge: Trist men charmig. Sittplats ena långsidan, står på den andra. Små små läktare och ingenting på kortsidorna (om jag minns rätt). Gott kaffe och fina korvar. Inte speciellt bra kommunikationer..
Jag gillar Oskarshamns ishall. Känns lite som Kinnarps Arena i miniatyr.
Bra brant ståplats med god sikt för bortapubliken. Där får vi alltid ett j*vla drag. Rekomenderas att åka med hit för den som inte gjort det.
Inget mer detaljerat så att man kan skapa sig en bättre bild än av att det är Iskallt. Kallinges islada var också iskall som faaan men inte säger det mycket hur man i övrigt upfattar en Ishockeyarena.
Dackehallen är oxå iskall, kan bero på ljuset (som dom lär ha bytt ut).
challe_berglund wrote:Hovet: Sittplats runt hela och bra utsikt över isen.
Har du ens varit på hovet?????
Sittplatserna ser ut som en hästsko där ena sidan endast har en storbildsskärm med resultattavla.
Oja, var där tre gånger förra bara året så...
Med sittplats runt hela menar jag givetvis att man inte sitter just där ismaskinen kör in och ut, precis som i Växjö.. Sittplatser är det dock runt hela
Väldigt få arenor som ser ut så att man sitter ovanför in och utfarten för ismaskin..
Gillade starkt Sannarpshallen i Halmstad. Bra arkitektur där det hela blev lite som ett colusseum där publiken är upplyft på läktarna ovanför isen. Det trista med den är placeringen av ståplats samt att läktarna inte går runtr hela rinken.
Sämst är helt klart Malmö isstadion. Känns som om taket ska trilla in hela tiden.
såg dif förnedras av toronto i globen,det var kul och samtidigt mäktigt att sitta där i välfylld arena..kan tänka mig att det suger rätt bra om det är lite med folk
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.
Rocklunda nyrenoveras med första etappen klar nu i dagarna. Har fått nya stolar a la Kinnarps arena. Nästa säsong får vi jumbotron med TV-skärmar och ny belysning i hallen.
Detta sker samtidigt som man bygger fotbollsstadium brevid till vänster och tak över bandyplanen till höger. Till 2008 kommer allt vara färdigt och då ska alla 3 arenor sitta ihop med en gemensam jätterestaurang och gångbroar till arenorna.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.