Krafttag mot dopning

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
calle73
Forumdemon

Krafttag mot dopning

Post by calle73 »

Alla elitseriespelare ska dopingtestas.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 22,00.html

Låter bra tycker jag!!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Låter väldigt bra tycker jag. Allt som finns ska göras för att åtminstone försöka minska detta idiotiska tilltag, som dessa nollställda idrottare tar till i sin tro att alla medel är tillåtna för att nå ett mål. Ett mål som ter sig värdelöst när man inte nått det med ärliga medel.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Det hade ju varit meningslöst om det inte vore så att man faktiskt kan bli snuskigt rik på det.
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Egentligen hade jag tyckt att det skulle skrivas in i sponsoravtalen att om idrottaren upptäcks med dopning, så ska vart enda peng återbetalas och han eller hon ska jagas med blåslampa resten av livet, för i det här fallet ska det kosta att synda. Min ställning i det här fallet är extremt, men så har jag också jobbat aktivt mot dopning.
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Räven:
Kanske om det handlar om individuella idrotter så är ditt förslag/åsikt möjlig.
Men det kan ju bli jävligt svårt för en förening att ta ansvar för allt en spelare gör!

Hur skulle det se ut om en spelare dopade sig och föreningen fick betala tillbaka stora delar av sponsorpengarna för att någon idiot gjort bort sig??

Vad skulle hända om en idrottare spenderar delar av sina pengar och att det senare uppdagas att denne har dopat sig?? Finns det någon preskrebtionstid? hur lång skulle den vara i så fall?

Spontant kan jag hålla med dig, men när man tittar på det rent konkret så blir det helt plötsligt inte så enkelt...
Alvesta har bara tur!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tänkte framförallt på individuella idrotter. Och där skulle man faktiskt kunna sätta en idrottare i skuld om det är så att han eller hon dopat sig. Det viktigaste är kanske att sponsorerna i sina avtal med den aktive, skriver in klausuler, där kraven från sponsorn står i klartext. För vilken sponsor vill bli förknippad med en utflippad idrottare som dopar sig, inte många tror jag.

I lagsporter är det svårare, det är väl knappast rimligt att kräva en förening på återbetalning av sponsorpengar. Själv tycker jag att föreningar ska ha avtal med spelare där det klart framgår att föreningen tar avstånd till vad allt som heter doping. Där kan också stå vad som skulle hända den enskilda medlemmen om någon spelare ertappas med dopning. Det är viktigt att det arbetas i varje förening mot detta, tycker jag.

Jag vet inte hur lång tid tillbaka man skulle gå, kanske tänker jag mest på hur det är just nu och inför framtiden. Men jag håller med om att det inte är lätt.
Post Reply