Är något AS-lag moget?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Räven
c/o LL´s Forum

Är något AS-lag moget?

Post by Räven »

En fråga som diskuteras ibland lite här och där är: Är det något lag i årets AS, som kan rucka eller ta en ES-plats i kvalet?

Hur mycket skiljer i tempo mellan de olika serierna?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Åryd Lakej
Forumdemon

Post by Åryd Lakej »

Jag tror på malmö,inte för att ja är ngn anhängare av dom men det finns en Percy där nere å då kan allt hända.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag har också funderat över Skellefteå och Malmö. Men jag har sett några ES-matcher i år och måste säga att det skiljer riktigt mycket i tempo trots allt. Hhar sett en match som Leksand spelade och det vet i katten om Skellefteå eller Malmö rår på dem i en kvalerie.
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Tror nog att M*F, Saik och Rögle skulle kunna rubba de 2 lag från ES som kommer till KS. Är rätt säker på att ett lag kommer gå upp från HA, kanske 2.

Vilka lag som är mogna rent organisatoriskt så är det nog bara M*F och Saik som skulle klara av det. Rögle behöver nog 3-4 år till innan man kan ta steget upp.
Kan inte se något annat lag i HA som ens är i närheten av ES varken sportsligt eller på någon annan nivå.
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Räven wrote:Hhar sett en match som Leksand spelade och det vet i katten om Skellefteå eller Malmö rår på dem i en kvalerie.
Leksand är ett mycket sämre lag i år jämfört med förra året.
De 3 topplagen i HA (räknar inte Bofors som topplag trots att dem för tillfället är top 3) är i sin tur bättre eller lika bra som förra året. Leksand måste rycka upp sig ordentligt för att slippa ett nytt "återtåg".
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Herr Oberst: Du har rätt i att det gäller mer än det sportsliga, man måste också klara av den organisation som ES innebär och den klart högre omsättning som krävs i ett ES-lag.

Jag har inte sett Södertälje i år, men vilka lag skulle i så fall inte klara sig i ES i ett kval?
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Skellefteå , MAlmö och rögle skulle nog klara sig bättre än Södertälje och Leksand gör , det tror jag.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Malmö kanske kan ta steget i år. Skellefteå..nej. Resten blir nog bara utfyllnad i en kvalserie som jag ser det nu i alla fall. Det innebär ju inte att det inte är kul att nå KS, inte minst ekonomiskt.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nä, ekonomiskt är KS en vinst i sig självt.

Nästa undran är om Malmö, Skellefteå eller Rögle, vilka lag som nu når KS, kommer att plocka in nya spelare. Jag är väldigt tveksam om de med nuvarande spelare klarar av att nå ES, jag tycker att det skiljer en hel del trots allt i kvalité och framförallt tempo.
Razzel
Forumentusiast

Post by Razzel »

Det var väl ingen som trodde på Mora för några år sen heller. Främlingslegionen i Dalarna har dock lyckats att hålla sig kvar vilket är imponerande.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Rebecca
Forumentusiast

Post by Rebecca »

Det är kul att Mora har mer eller mindre etablerat sig i ES. Tror lockouten var en bidragande faktor till att de lyckades så bra. De valde att ta en del spelare därifrån, medan HV inte tog mer än någon enstaka? Men nu ser vi vilket lag som klarar sig bäst denna säsongen och är mest samspelta, bla. HV. Det gynnade nog de förra säsongen att spela ihop sig :D
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Jag har sett Södertälje i år, och ärligt talat så tror jag inte det blir några problem för dem att stanna kvar i ES. Den andra platsen tar Malmö och Leksand lirar i allsvenskan nästa år.
Zolen
Forumentusiast

Post by Zolen »

Ja du kan ha rätt, men frågan är om inte Leksand reder ut det iaf. De har i alla fall haft ES tempo i kroppen hela säsongen, tror det kan fälla avgörandet, men Malmö är nog annars det enda laget som kan ta klivet upp!
Roggan
Forumdemon

Post by Roggan »

Tror att endast Malmö har chans mot Leksand o de andra bottengängen i ES. Skellefteå kan kämpa till sig ett antal segrar med Wernblom & Co men de räcker inte ända fram. Rögle o Bofors är helt enkelt för dåliga för att kunna figthas om en ES plats.

Personligen hoppas jag att Malmö går upp. De hör hemma i ES eftersom de har de rätta ekonomiska resurserna.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Sen kommer ju mycket att hänga på vilka förändringar som kan göras i respektive trupp i sista transferfönstret, samt inte minst vilken formkurva man har i slutet på respektive serie. Kan Leksand klippa in ett par segrar/oavgjorda i de sista omgångarna så att de kommer in med bra självförtroende, ja då kan man gå långt. Kan Malmö förstärka sin defensiv med en riktig backklippa, då ligger de bättre till. Skellefteå har en riktig matchvinnare i Wernblom, och en mycket bra målvakt, men kommer nog ändå inte att räcka. De övriga AS-lagen, vilka de nu blir, kommer att ta några poäng inbördes, men i övrigt kommer de inte alls räcka till.

och tur är väl det, nu när man inte har Troja-derbyna att ser fram emot så är ju matcherna mot Rögle säsongens höjdpunkter.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, sista förnstret kan vara viktigt för Malmö, men var hittar man den rätta backklippan så här års.

Jag tror också att möjligen Malmö, men jag börjar alltmer tro på att det inte blir någon färändring till nästa säsong. Det skiljer rätt mycket i tempo på ES och As trots allt.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Det är dessutom 13 omgångar kvar av ES och det är inte alls säkert att det blir SSK som går till KS. Tänk om SSK reser sig och Timrå istället får åka söderut, då har vi plötsligt ett lag som större delen av säsongen har koncentrerat sig på att ta sig till slutspel och som plötsligt totalt måste fokusera om. Det ska ju en rikttigt negativ trend till för att Timrå ska gå till KS, men isf kommer de dit med riktigt dåligt självförtroende. MEN Timrå är i mina ögon ett bättre lag än SSK.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Räven wrote:Ja, sista förnstret kan vara viktigt för Malmö, men var hittar man den rätta backklippan så här års.
Mif:s svar på den frågan är tydligen Tjeckien. Spännande värvningar, defensiven förstärks... först Wesslau och nu denna back.

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/mi ... ?id=113830
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Plus att Malmö gjort klar med ny huvudsponsor som kommer tillföra ytterligare pengar till ett redan så pengastarkt Redhawks:

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/mi ... ?id=113687
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Det är väl Steen & Ström som ska bygga Arenastaden på Värendsvallen oxå, eller minns jag fel?
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, helt riktigt, om det är något lag som verkligen har potentialen så är det Malmö och det är väl knappast förvånande.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Säja vad man vill om Percy men en affärsman är han ut i fingerspetsarna ,köpa marken ena dagen av Malmö kommun för 280 miljoner för att nästa dag sälja den till det norska bolaget för över 500 miljoner och ändå få inskrivet sina egna villkor,såna människor beundrar jag.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
viktoriko
Forumamatör

Post by viktoriko »

det skulle väl vara oskarshamn då.. Speciellt så som denna säsongen sett ut.. :roll:
IK Oskarshamn kommer alltid vara underskattade hur bra det än går..
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, Percy har gjort mycket för sitt Mif, men det är nog inte den roligaste person som man kan ha att göra med. Allt ska vara enligt hans idéer och han är nog inte så lätt att samarbeta med. Men en jäkla affärsman, det är han.

Jag börjar allt mer tro att Malmö klarar klivet upp i ES och jag tror att det blir på Leksands bekostnad. Södertälje tror jag klarar sig kvar.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Malmö Tar sig upp men jag tror dock på södertäljes bekostnad.
Leksand kommer också få det tufft och det kommer vara jämt mellan leksand och saik om den andra platsen men jag tror leksand grejar det med sin trogna publik och hjärtat för klubben.

1 Malmö
2 Leksand
3 SAIK
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, det är nog svårt att säga hur det blir. Tufft blir det och kanske lite tillfälligheter som fäller avgörandet som vanligt. Jag vill gärna att Leksand ska klara sig kvar, men jag tror nog i så fall, att de måste höja sig ett snäpp, för trots allt tror jag att SSK är något bättre än Leksand så här långt i allafall. Men malmö måste verkligen vara på tårna för att klara det. SAIK hamnar som vanligt utanför, de blir 4:a tror jag.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Topplagen i AS (läs MIF & SKAIK) kan rubba bottenlagen i ES i enstaka matcher eller tom i en PO-serie, men i en rak serie på 10 matcher är ES-lagen starkare. Deras lägsta nivå är inte 2-6 mot Växjö eller 1-4 mot Björklöven. Om ett AS-lag skall ha chans krävs 3-poängare mot varje allsvenskt motstånd i KS.

Det bästa vore om Leksand åkte ur eftersom hockeyligan inte kommer att driva en stängd serie då. Tyvärr drar de nog inga logiska slutsatser av erfarenheterna i Finland.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Håller med om att det skulle vara bra för AS-lagen om Leksand åker ur. För precis som du skriver Varanen, så kommer nog inte tanken upp av att stänga ES om en av de historikst sett stora lagen ligger i fel serie. Så det bästa är att minst ett AS-lag kliver upp i ES varje år, för att visa att det är så sporten ska fungera.

Sedan kan man alltid diskutera om en utökning av ES skulle gagna sporten, vilket jag tycker är tveksamt just nu, för det får inte skilja för mycket mellan 1:an och lag 14 i ES.
Men visst, tänker man på SAIK och Mif, så skulle de kanske inte gjort bort sig i ES, om de fått tid på sig att förbereda sina lag för ES.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

För min del ser jag gärna gullelaget Leksand åker ut och Siljan representeras av Mora.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Det dummaste de någonsin skulle kunna göra är att stänga elitserien.
Inte för att lakers inte är där utan för att det hade varit riktigt tråkigt.
Tänk er supportrarna i bottenlagen i elitserien som inte har något att spela för kul och kolla för dem ? . Näe

Supportrarna i allsvenskan som ligger i toppen år efter år hade inte de tröttnat av att kolla på samma lag hela tiden ?.
Att stänga eliten är som att döda sporten enligt mig.
Fröken Svår
Forumproffs

Post by Fröken Svår »

Det kan bli en riktigt spännande KS i år, men det är nog för tidigt att säga något egentligen, mer än att Malmö verkligen satsar. Leksand behöver få ett par vinster på de sista matcherna, vem vet vad ny tränare kan ge.
Post Reply