Domare i hockeyallsvenskan
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Domare i hockeyallsvenskan
Varför har exempelvis Morgan Johansson dömt så många av Lakers
hemma matcher? 80% skulle jag gissa på. Är det svårt att få tag i domare som håller allsvensk klass?
Hur går rekryteringen av en domare till?
Vad har en domare i arvode för att döma en match?
Har linjemännen samma arvode?
När de sitter i fikarummet i periodvilan kan exempelvis den
ena av linjemännen då exempelvis säga; Jag tyckte du dömde
Lakers ganska hårt i den andra perioden. Eller råder
det en stark hierasik ordning, där maktförhållandet ligger
hos huvuddomaren? Och de andra sitter å smuttar på sitt kaffe
å håller med.
hemma matcher? 80% skulle jag gissa på. Är det svårt att få tag i domare som håller allsvensk klass?
Hur går rekryteringen av en domare till?
Vad har en domare i arvode för att döma en match?
Har linjemännen samma arvode?
När de sitter i fikarummet i periodvilan kan exempelvis den
ena av linjemännen då exempelvis säga; Jag tyckte du dömde
Lakers ganska hårt i den andra perioden. Eller råder
det en stark hierasik ordning, där maktförhållandet ligger
hos huvuddomaren? Och de andra sitter å smuttar på sitt kaffe
å håller med.
-
- Forumentusiast
Kan svara på några av frågorna
8 hemmamatcher har det varit
Dom som dömt är i ordning
Oskarshamn - Tobias Stenström
Halmstad - Sören Persson
Nyköping - Morgan Johansson
Rögle - Ulrik Lind
AIK - Morgan Johansson
Arboga - Daniel Lindgren
Västerås - Niklas Persson
Hammarby - Morgan Johansson
Alla domare som dömt i Växjö utom Tobias och Daniel Lindgren är Elitseriedomare
Arvode är olika för HD och LD, man får samma arvode per match, men sen utgår också resersättning och ev förlorad arbetsinkomst från ord jobb, och traktamente, så ju närmare domaren bor Växjö ju "billigare" blir han. Vi har ju några HD runt omkring oss som dömer Elitserien Per Claelsson Alvesta, Morgan Johansson, Ulrik Lind och Marcus Winnerborg Ljungby.
Hur dom rekyteras vet jag inte, men det är domarkontrollanter då och då på matcherna, och skulle gissa att man måste gå vissa kurser och och ha ett visst antal matcher innan man klättrar uppåt.
I pauserna diskutera man nog perioden, men inte tror jag det är nån heraki.
Halmstad - Sören Persson
Rögle - Ulrik Lind
AIK - Morgan Johansson
Arboga - Daniel Lindgren
Arvode är olika för HD och LD, man får samma arvode per match, men sen utgår också resersättning och ev förlorad arbetsinkomst från ord jobb, och traktamente, så ju närmare domaren bor Växjö ju "billigare" blir han. Vi har ju några HD runt omkring oss som dömer Elitserien Per Claelsson Alvesta, Morgan Johansson, Ulrik Lind och Marcus Winnerborg Ljungby.
Hur dom rekyteras vet jag inte, men det är domarkontrollanter då och då på matcherna, och skulle gissa att man måste gå vissa kurser och och ha ett visst antal matcher innan man klättrar uppåt.
Hur kul är det att springa 100 meter så fort du kan, utan tidtagning?
HD har betydligt högre arvode än LD.
Domarna har konferens innan varje säsong då förutom att regler och tolkningar ska läras ut och in, även genomför fysiska tester... måste springa en sträcka på viss tid (vet inte hur det är nu, men när jag blåste pipa har jag för mig att det var 3 km på 12 min), skridskotester (på tid).
Granskning av domare sker lite då och då... oftare i högre divisioner. Ett formulär fylls i och gås igenom efter match samt sänds in till domarförbundet. Förmodar att Stenströms inte legat honom till gagn i karriären.
Rekryteringen av nya domare är tydligen svår idag, vilket vi kan intyga. Tycker standarden på domarna varit ganska låg de senaste åren. Eller kanske det är så att direktiven från förbundet varit svåra att anamma... hård fokusering på vissa förseelser kan skapa förvirring hos domarna och påverka matchledningen.
Linjedomarna sitter INTE och kritiserar HD i periodpauserna... visst diskuteras händelser i perioden eller efter match men dom är nog ganska aktsamma med kritik. Det hjälper knappast HD att strö salt i såren. En HD med självaktning och insikt känner nog på sig när han presterat dåligt.
Domarna har konferens innan varje säsong då förutom att regler och tolkningar ska läras ut och in, även genomför fysiska tester... måste springa en sträcka på viss tid (vet inte hur det är nu, men när jag blåste pipa har jag för mig att det var 3 km på 12 min), skridskotester (på tid).
Granskning av domare sker lite då och då... oftare i högre divisioner. Ett formulär fylls i och gås igenom efter match samt sänds in till domarförbundet. Förmodar att Stenströms inte legat honom till gagn i karriären.
Rekryteringen av nya domare är tydligen svår idag, vilket vi kan intyga. Tycker standarden på domarna varit ganska låg de senaste åren. Eller kanske det är så att direktiven från förbundet varit svåra att anamma... hård fokusering på vissa förseelser kan skapa förvirring hos domarna och påverka matchledningen.
Linjedomarna sitter INTE och kritiserar HD i periodpauserna... visst diskuteras händelser i perioden eller efter match men dom är nog ganska aktsamma med kritik. Det hjälper knappast HD att strö salt i såren. En HD med självaktning och insikt känner nog på sig när han presterat dåligt.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
G. B. Shaw
- Rött gult svart
- Forumamatör
Tullverket wrote:Kan svara på några av frågorna
Halmstad - Sören Persson
Rögle - Ulrik Lind
AIK - Morgan Johansson
Arboga - Daniel Lindgren
Daniel Lindgren ska inte ha mer betalt än en korpen-dommare för han är ju helt väck...
Rött rött är vårt ishockeylag!!!
- Rött gult svart
- Forumamatör
Charlamov wrote:Tycker du ska ta och slipa till dina uttryck gosse... och försök konkretisera din kritik. Daniel Lindgren var HELT felfri i Arbogamatchen.
Har aldrig sett han göra en felfri match. Inte när han har dömt här i Div 1. Det kan du nog fråga vilken som helst i något Div 1 -forum på nätet så säger dom detsamma.
Eftersom det är en majoritet av ES-domare, som dömer våra matcher och att det klagas (även jag) hej vilt över diverse domslut, så kan man undra om vi alltid har rätt i hur de dömt. Jag börjar tvivla allt mer faktiskt. Det finns nog ingen domare på planeten som skulle få godkänt av oss, eller?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
- Åryd Lakej
- Forumdemon
Men jag tycker inte domarstarndarden generellt är dålig i Allsvenskan, dock tycker jag att kåren har svårt att komma överens om vilken nivå man skall hålla, därav missnöjet.....från min sida i alla fall. Sen tycker tycker jag att det finns nån enstaka domare går utanför mängden ordentligt, tex Morgan Johansson, som jag tidigare om åren upplevt som en hyffsad domare, men som jag i år tycker har fallit ordentligt. Och det är tydligen inte bara i Lakerdome. Kolla in Nyköpings förstasida på SvenskaFans.com: http://www.svenskafans.com/hockeyzon/nykoping/, rubriken och vem som är på bild....känner igen detta från....nån annastans...
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
Vad som skiljer en bra domare ifrån en mindre bra är att domaren med spelsinne och känsla, klarar av att implementera "nyheterna" på ett sätt som inte förstör matchen.
Han fokuserar på att hålla igång matchen istället för att åka och leta möjligheter att tillämpa dom nya direktiven, alternativt att leta fel oavsett nya direktiv eller inte. En domare ska vara mer av matchledare (som ngn annan korrekt påtalat tidigare) än domare. Drabbar det inte spelets nivå så hellre fria än fälla i tveksamma fall... vilket inte en DOMARE gör.
En annan faktor som kanske bidrar till att det ser ut som det gör under matcherna är att om det sitter en domargranskare så vill inte domaren få skit efteråt och röda siffror i protokollet för att han har missat ett antal förseelser, därav dom många utvisningarna.
Han fokuserar på att hålla igång matchen istället för att åka och leta möjligheter att tillämpa dom nya direktiven, alternativt att leta fel oavsett nya direktiv eller inte. En domare ska vara mer av matchledare (som ngn annan korrekt påtalat tidigare) än domare. Drabbar det inte spelets nivå så hellre fria än fälla i tveksamma fall... vilket inte en DOMARE gör.
En annan faktor som kanske bidrar till att det ser ut som det gör under matcherna är att om det sitter en domargranskare så vill inte domaren få skit efteråt och röda siffror i protokollet för att han har missat ett antal förseelser, därav dom många utvisningarna.
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Charlamov wrote:En annan faktor som kanske bidrar till att det ser ut som det gör under matcherna är att om det sitter en domargranskare så vill inte domaren få skit efteråt och röda siffror i protokollet för att han har missat ett antal förseelser, därav dom många utvisningarna.
Jag kan inte så mycket om det, men är det inte lika illa för en domare när han blir granskad om han tar för minsta lilla sak och därmed blåser sönder matchen som om han skulle missa några domslut?
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
ruppo wrote:Charlamov wrote:En annan faktor som kanske bidrar till att det ser ut som det gör under matcherna är att om det sitter en domargranskare så vill inte domaren få skit efteråt och röda siffror i protokollet för att han har missat ett antal förseelser, därav dom många utvisningarna.
Jag kan inte så mycket om det, men är det inte lika illa för en domare när han blir granskad om han tar för minsta lilla sak och därmed blåser sönder matchen som om han skulle missa några domslut?
Inom hockeyn verkar det faktiskt som det är viktigare att dom inte missar nått.....än att dom får en acceptans från samtliga parter. Jag anser att lyckas man få acceptans, så har man lyckats!
Så är det med det, som det
Det är meningen att dom ska följa regelboken och det är ju lite svårare för granskaren att klanka på domaren OM han plockar ut ngn som gör en förseelse... står liksom inte hur lindrig eller grov en hakning ska vara... helt enkelt en bedömningsfråga. Men visst... granskaren kan ju uppfatta domaren som helt utan känsla för spelet och ge honom en låg slutpoäng.
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Jag skulle önska att domarna, precis som det också är meningen, tar för spelförstörande grejer och inte som i dagens match mot Finland, när han tar utvisningen för en klockren tackling. Bort med alla hakningar och fasthållningar, det kan göra mig vansinnig.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
- Rött gult svart
- Forumamatör
furioso wrote:En som jag ger höga poäng är Ulrik Lind från Ljungby han dömer
bra. En helt annan klass jämförelse med Morgan.
Undra om de känner varandra, domarna från Ljungby.
Det verkar ju vara många domare just från Ljungby.
De kanske har ngn egen domarklubb där nere..
Håller med Lind är en bra domare. Han blåser i allafall inte sönder en match som vissa gör.
Håller också med om Lind. För att en domare skall lyckas krävs det han är lite psykologisk och har ledaregenskaper, ungefär som en bra lärare. Jag tycker Morgan ibland visar totalt avsaknad av känsla för spel och psykologi. Efter att ha tagit flera Växjöutvisningar på raken så slår den i senaste raden utvisade Växjöspelaren klubban i isen i frustration men han bråkar inte med Morgan utan åker direkt till utvisningsbåset. Då dömmer Morgan dessutom ut 10 minuter för slaget i isen - extremt opsykologiskt och onödigt och leder bara till ökad grinighet på isen och läktarna. Man får nästan för sig att han vill få lite strålkastarljus på sin egen person. En bra domare märker man inte så mycket av, Morgan märks mycket väl.
Opartisk?? Jag håller på VLH!!
Opartisk?? Jag håller på VLH!!
Morgan Johanssons insats igår enl. Bosse Wallin på VIK.s hemsida
Se´n måste jag ge höstens högsta betyg åt domaren Morgan Johansson från Ljungby. Domarkommiténs Peter Andersson hade tidigare under dagen skickat ut skarpa instruktioner till alla domare att skärpa bedömningen och vara stenhård på de spelförstörande momenten som fasthållning, hakning och interference. Morgan Johansson följde det här till när nog 100 % matchen igenom, frånsett en mindre svacka i mittperioden. OM nu bara domarna orkar fullfölja den här bedömningen i sex-sju-åtta omgånger till, så vänjer sig spelarna och tvingas acceptera att spela efter gällande regler. Äntligen....