Lakerdome, hockeykväll
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Jag tror att ni har missuppfattat mig. Jag sade aldrig att ert Lakers var dåligt. Jag frågade bara varför ni kallar er det. Jag skrev även att jag tycker det är lite fjantigt när klubbar tar o lägger till sig ett engelskt namn till sitt klubbnamn. För att vara tydligae så kanske jag ska skriva att jag tycker det är löjligt att klubbar som har väl etablerade namn ska lägga till sig ett engelskt namn för att sälja mer prylar. Jag själv t.ex. säger aldrig att jag ska se en match ikväll mellan Indians och Bears eller mellan Blue Bulls och Redhawks (vilket antagligen är det roligaste tagna namnet för en hockeyklubb, i stark konkurrens med Mighty Ducks). För mig är det fortfarande Frölunda och Luleå eller HV71 mot MIF. Jag säger även Växjö när jag menar er.
Nu vet jag inte riktigt Växjö Lakers historia så jag vet inte om ni har tagit namnet o laget till det till ett ursprungligt namn eller om det är en ny förening. Om det är en ny förening så undrar jag varföpr ni valde att ha ett engelskt namn. Och nej, jag vet inte varför vi kallas AIA, kanske det är en koppling till Black Army eller Arboga Army
Nu vet jag inte riktigt Växjö Lakers historia så jag vet inte om ni har tagit namnet o laget till det till ett ursprungligt namn eller om det är en ny förening. Om det är en ny förening så undrar jag varföpr ni valde att ha ett engelskt namn. Och nej, jag vet inte varför vi kallas AIA, kanske det är en koppling till Black Army eller Arboga Army
Ja det fanns ni som var intresserade av att höra varifrån Namnet Lakers kom ifrån. Det var ett stort möte efter det att HC gått i konkurs. Detta möte handlade om, om vi skulle starta upp en ny förening. Det var alla röande överens om. Men det fanns många som inte ville att en framtida förening skulle ha någon A-lagsverksamhet. Det var ett par kämpar vid namn Michael Jonasson numera känd som tennispappa, morbror till Bison för er som är intresserade, Jocke Björkman, en kille från Västervik som var Växjöhockeyn trogen i många år, Jens Sonnbjer en spelare med stort hjärta för föreningen. Dessa herrar men framförallt Jonasson slogs med näbbar och klor för sitt A-lag.
När detta väl blev ett faktum så diskuterades många alternativ på namn. Jag själv slogs för Växjö IK. Just i detta då var det i ropet att skaffa engelska förlängningar på klubbnamnen vilket bidrog till att det blev lakers. Syftet var helt enkelt en ekonomisk fråga. Man hoppades på att sälja mer sovenirer och dyligt till ungdomslagens spelare och ledare. Vi behövde pengar. Så skapades Lakers, många har velat ta bort namnet, men även detta har ett kulturellt värde, ett så kallat Popplag som når eliten, starkt,, mycket starkt.
En person som har glömts bort idag med all framgång är just Micke Jonasson, vad han har gjort för Växjös hockey är oförglömligt. Han slet som ett djur. Jag tycker att alla skall ta av sig hatten för denna skapelse. Han är värd all uppskattning nu i bättre tider.
När detta väl blev ett faktum så diskuterades många alternativ på namn. Jag själv slogs för Växjö IK. Just i detta då var det i ropet att skaffa engelska förlängningar på klubbnamnen vilket bidrog till att det blev lakers. Syftet var helt enkelt en ekonomisk fråga. Man hoppades på att sälja mer sovenirer och dyligt till ungdomslagens spelare och ledare. Vi behövde pengar. Så skapades Lakers, många har velat ta bort namnet, men även detta har ett kulturellt värde, ett så kallat Popplag som når eliten, starkt,, mycket starkt.
En person som har glömts bort idag med all framgång är just Micke Jonasson, vad han har gjort för Växjös hockey är oförglömligt. Han slet som ett djur. Jag tycker att alla skall ta av sig hatten för denna skapelse. Han är värd all uppskattning nu i bättre tider.
Citat från Mygel!
Inte ovanligt att en Skåning inte fattar vad som händer utanför skåne...
.. men ännu roligare att du säger själv i nästa andetag ATT du förstår?!?!?
Hur ska du ha det? Förstå eller inte förstå?? Det är frågan...
Jag fattar inte varför AIA (änglarna ö arme) sjunger ABK när deras lag förkortas RBK?!?!
Talfel eller medvetet?
Jag kan inte riktigt förtå vad som är ideen med ett engelskt namn.
Inte ovanligt att en Skåning inte fattar vad som händer utanför skåne...
Förstår att det är marknadsföring, men jag tror att man hade sålt minst lika mycket,
Jag fattar inte varför AIA (änglarna ö arme) sjunger ABK när deras lag förkortas RBK?!?!
Talfel eller medvetet?
//Ja ska bli rik, tänker bli talpedagog i Skåne. :)
Mygel wrote:Jag tror att ni har missuppfattat mig. Jag sade aldrig att ert Lakers var dåligt. Jag frågade bara varför ni kallar er det. Jag skrev även att jag tycker det är lite fjantigt när klubbar tar o lägger till sig ett engelskt namn till sitt klubbnamn. För att vara tydligae så kanske jag ska skriva att jag tycker det är löjligt att klubbar som har väl etablerade namn ska lägga till sig ett engelskt namn för att sälja mer prylar. Jag själv t.ex. säger aldrig att jag ska se en match ikväll mellan Indians och Bears eller mellan Blue Bulls och Redhawks (vilket antagligen är det roligaste tagna namnet för en hockeyklubb, i stark konkurrens med Mighty Ducks). För mig är det fortfarande Frölunda och Luleå eller HV71 mot MIF. Jag säger även Växjö när jag menar er.
Känns lite tjatigt att ifrågasätta vårt namnval, tycker du inte det?
Vi heter Växjö Lakers, namnet är väl valt om man förstår bakgrunden. Tugga, svälj och gå vidare.
dozze wrote:Citat från Mygel!Jag kan inte riktigt förtå vad som är ideen med ett engelskt namn.
Inte ovanligt att en Skåning inte fattar vad som händer utanför skåne...Förstår att det är marknadsföring, men jag tror att man hade sålt minst lika mycket,
Talfel eller medvetet?
Seså, dozze!
Nu ska vi väl inte hoppa på vår skånske vän bara för han ställer en fråga...
Han FÖRSTÅR att det är marknadsföring men han TROR att vi hade sålt lika mycket. Ser inget konstigt med det...
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Antingen förstår man eller så förstår man inte..
I Lakers fall är det väl mest troligt att det inte hade räckt att heta Växjö HF eller nåt liknande eftersom när nysatsningen kom så fanns ingen produkt att sälja utan man sålde ett nytt namn med lite nytt drag och en förhoppning om framtida segrar..
Hade inte namnbytet behövts så hade nog inte Öhman och kompani bytt namnet.
Han säger inte heller att LAKERS hade sålt lika mycket utan sitt namn utan han säger att MAN hade nog sålt lika mycket. Det tror jag däremot inte är fallet.
Klubbarnas namnbyten var åtminstone här uppe i norr ett helt paket på matcharrangemang och tröjor och souvenirer och maskottar mm..
Att hockeyns publiksnitt har ökat och att alla ES-lag har haft råd att bygga nya arenor har säkert ingenting med nya namnen och satsningarna att göra??!!
Så förmodligen så har Mygel förstått varför vi heter Lakers och många andra lag heter Bears, Wolves osv och vill starta en meningslös diskution för att retas här på forumet eller så har han missat hockeyns utveckling de sista 10 åren..
Däremot tycker jag det var rätt av Rögle att inte behålla sitt hemska namn utan fortsätta med det som har funkat tidigare och funkar än idag.
Puss!
I Lakers fall är det väl mest troligt att det inte hade räckt att heta Växjö HF eller nåt liknande eftersom när nysatsningen kom så fanns ingen produkt att sälja utan man sålde ett nytt namn med lite nytt drag och en förhoppning om framtida segrar..
Han säger inte heller att LAKERS hade sålt lika mycket utan sitt namn utan han säger att MAN hade nog sålt lika mycket. Det tror jag däremot inte är fallet.
Klubbarnas namnbyten var åtminstone här uppe i norr ett helt paket på matcharrangemang och tröjor och souvenirer och maskottar mm..
Att hockeyns publiksnitt har ökat och att alla ES-lag har haft råd att bygga nya arenor har säkert ingenting med nya namnen och satsningarna att göra??!!
Så förmodligen så har Mygel förstått varför vi heter Lakers och många andra lag heter Bears, Wolves osv och vill starta en meningslös diskution för att retas här på forumet eller så har han missat hockeyns utveckling de sista 10 åren..
Däremot tycker jag det var rätt av Rögle att inte behålla sitt hemska namn utan fortsätta med det som har funkat tidigare och funkar än idag.
Puss!
Bor i Kiruna.
http://www.kiruna.com/miners/tgtsasonge ... eet007.htm
http://www.kiruna.com/miners/tgtsasonge ... eet008.htm
Detta var gamla goda tiderna när det spelades riktig hockey
Men nån Lakerssupporter vet ja inte om jag är men tycker det är kul att det går rätt ok för dom när man följt hockeyn i Småland under ett antal år med uppgång och fall och uppgång igen.
http://www.kiruna.com/miners/tgtsasonge ... eet007.htm
http://www.kiruna.com/miners/tgtsasonge ... eet008.htm
Detta var gamla goda tiderna när det spelades riktig hockey
Men nån Lakerssupporter vet ja inte om jag är men tycker det är kul att det går rätt ok för dom när man följt hockeyn i Småland under ett antal år med uppgång och fall och uppgång igen.
- Dragkampslakej
- Forumdemon
Troy vad har hänt med dig? Du brukade ju ha vettiga inlägg och nu har du startat den roliga motsåndsrörelsen! Sluta hata börja älska! Är den enes bröd den andres död enligt dig eller vad beror denna vändning på?
Växjö Lakers !
Tja det finns en hel del sjöar kring och i Växjö bland annat Växjösjön! Kan ha lite med namnvalet att göra!!
Växjö Lakers !
Tja det finns en hel del sjöar kring och i Växjö bland annat Växjösjön! Kan ha lite med namnvalet att göra!!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
dozze wrote:Antingen förstår man eller så förstår man inte..
Puss!
Skall jag behöva förklara igen, Öhmna var inte den som kom på namnet, han var inte involverad när namnet kom till. Han kom som ordförande någon säsong senare.
alfax wrote:Nu har vi inget bandylag i Växjö (vet faktiskt inte om Värendspojkarna finns kvar)annars kunde vi hetat Växjö bandyklubb var detta har med ishockey att göra ,ja det vet de lärde.Löjligt att ha ont av att vi heter Lakers från en bandyklubb som har engelskt namn på sin supporterförening.
Vad har hänt med Öjaby?
Rex wrote:alfax wrote:Nu har vi inget bandylag i Växjö (vet faktiskt inte om Värendspojkarna finns kvar)annars kunde vi hetat Växjö bandyklubb var detta har med ishockey att göra ,ja det vet de lärde.Löjligt att ha ont av att vi heter Lakers från en bandyklubb som har engelskt namn på sin supporterförening.
Vad har hänt med Öjaby?
Hurså
Fetisov wrote:LaKaj wrote:Charlamov wrote:Växjö betyder Vägen där sjöarna möts. End of discussion!!!
Är det inte Sjön där vägarna möts...?
Helt riktigt. Tror min kamrat fått för mycket vodka.
Sjön där sjöarna möta???
O nej, mina vänner... Vägen där sjöarna möts... Växjösjön, Södra Bergundasjön, Norra Bergundasjön, Helgasjön och Trummen. Era amatörer... kan ni inte er lokala geografi
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
-
- c/o LL´s Forum
- Medgångssupportern
- Site Admin
Ville kolla på det igen men verkar inte funka...
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 5&a=482915
Nån annan som får det att funka eller som har klippet nedsparat?
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 5&a=482915
Nån annan som får det att funka eller som har klippet nedsparat?