c70t5 tippar Hockeyallsvenskan
Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
c70t5 tippar Hockeyallsvenskan
Senast redigerad av 1 Per_växjö, redigerad totalt 0 gånger.
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Syftar herr Hofnar på uttrycket 'blåst på konfekten' så kan det förklaras på ett mycket enkelt sätt - du sammanfattade helt enkelt rögleiternas känslosvall gällande värvningarna på ett mycket bra och koncist sätt. Jag hoppas att du har överseende med detta...
/T5!!
/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
c70t5 skrev:Syftar herr Hofnar på uttrycket 'blåst på konfekten' så kan det förklaras på ett mycket enkelt sätt - du sammanfattade helt enkelt rögleiternas känslosvall gällande värvningarna på ett mycket bra och koncist sätt. Jag hoppas att du har överseende med detta...
/T5!!
Men du Volvo, det gnälls inför varenda j-vla säsong bland Rögle supportrar angående vad man har värvat. Jag är 100% säker på att om vi hade värvat Mats Sundin, Foppa, Lemeiuex etc etc så hade likväl gnätts eftersom vi inte hade haft Joe Sakic. Våra supportrar lever fortfarande i en värld då vi gick upp till ES och vi kommer alltid att se oss som ett topplag. Då gäller det att vi har namnkunniga nyförvärv hela tiden. Trist men sant.
Jag tycker personligen att värvningarna ser bra ut för Rögle emd tanke på att vi har fortfarande en spelare från Nordamerika som ska ansluta innan seriestarten (Ryan Vesce anslöt inte förrän sent på försäsongen förra året oxå). Förutom Byrån, Ryan och Linden så har vi enbart blivit av med spelare som sitter o värmer bänken medan de flesta av nyförvärven antingen så vet vi att de kommer att ta en fast plats (hemvändarna som vi vet deras kunskaper, Lakers supportrar har dock inte sett dessa lirare eftersom det var ett tag sedan sist) eller spelare som sägs vara riktiga pärlor (vilket alla nyförvärv sägs vara dock).
Vi får se, låt bästa lag vinna och ornitologklubben åka ut.
Mygel skrev:Men du Volvo, det gnälls inför varenda j-vla säsong bland Rögle supportrar angående vad man har värvat. Jag är 100% säker på att om vi hade värvat Mats Sundin, Foppa, Lemeiuex etc etc så hade likväl gnätts eftersom vi inte hade haft Joe Sakic. Våra supportrar lever fortfarande i en värld då vi gick upp till ES och vi kommer alltid att se oss som ett topplag. Då gäller det att vi har namnkunniga nyförvärv hela tiden. Trist men sant.
Jag tycker personligen att värvningarna ser bra ut för Rögle emd tanke på att vi har fortfarande en spelare från Nordamerika som ska ansluta innan seriestarten (Ryan Vesce anslöt inte förrän sent på försäsongen förra året oxå). Förutom Byrån, Ryan och Linden så har vi enbart blivit av med spelare som sitter o värmer bänken medan de flesta av nyförvärven antingen så vet vi att de kommer att ta en fast plats (hemvändarna som vi vet deras kunskaper, Lakers supportrar har dock inte sett dessa lirare eftersom det var ett tag sedan sist) eller spelare som sägs vara riktiga pärlor (vilket alla nyförvärv sägs vara dock).
Vi får se, låt bästa lag vinna och ornitologklubben åka ut.
Mygel - Foppa, Sudden och Lemiux är ju verkligen tre spelare som man kan ifrågasätta deras verkliga standard på isen - HUR kräsen man än är som supporter...
Visst är Rögle ett bra lag som alltid är att räkna med inget snack om den saken, MEN jag kan faktiskt förstå vissa av supportrarnas missnöje med era värvningar, hittills skall tilläggas. Förra säsongen så värvade ni 'bomben-ala-Jönsson', en spelare, en frälsare som lyfte Rögle till en helt annan dimension, tycker iaf jag. Inför denna säsongen så har Ryan och Byron försvunnit. Dessa två ihop var Rögles signum i poängprotokollet många gånger förra säsongen. Inför denna säsongen så har ni ju faktiskt inte värvat någon ersättare till dessa, ingen riktig sniper. Och det pratas alla redan nu om topplaceringar med er befintliga trupp (i dagsläget), nja. Men er värvar'bas' har ju lovat er rögleiter att det ska komma en/flera spelare från over-there, det ska bli mycket intressant att se vem denna blir, kanske så kommer Ryan tillbaka, och det vill jag säga, skulle betyda mycket för er placering i tabellen och min tippning av tabellen. Lycka till!!
/T5!!
-
- c/o LL´s Forum
Mygel - Det är intressant att fansen till flera lag verkar missnöjda med Silly Season eller åtminstone väldigt neutrala. T o m de eviga världsmästarna från Halmstad.
Lakers-supportrarna har nog aldrig varit så nedtonade inför en säsong. Jämfört med förra säsongen är skillnaden påtaglig. Personligen förstår jag inte riktigt varför. Tyckte man att den gångna truppen var bra på pappret, måste man ju anse att vi tar hem Stanley Cup-bucklan med denna. Omark och Männikkö var riktigt bra. Har vi inte lyckats ersätta Omarks defensiv och Männikkös offensiv med de vi värvat ligger vi pyrt till. Det tror jag Lakers har gjort. Alla verkar dock inte dela den uppfattningen...
Lakers-supportrarna har nog aldrig varit så nedtonade inför en säsong. Jämfört med förra säsongen är skillnaden påtaglig. Personligen förstår jag inte riktigt varför. Tyckte man att den gångna truppen var bra på pappret, måste man ju anse att vi tar hem Stanley Cup-bucklan med denna. Omark och Männikkö var riktigt bra. Har vi inte lyckats ersätta Omarks defensiv och Männikkös offensiv med de vi värvat ligger vi pyrt till. Det tror jag Lakers har gjort. Alla verkar dock inte dela den uppfattningen...
c70t5 skrev:Syftar herr Hofnar på uttrycket 'blåst på konfekten' så kan det förklaras på ett mycket enkelt sätt - du sammanfattade helt enkelt rögleiternas känslosvall gällande värvningarna på ett mycket bra och koncist sätt. Jag hoppas att du har överseende med detta...
/T5!!
Inga problem alls kompis. Jag vet var din brevlåda bor, om du är dum!
Men för att jag ska känna mig snuvad på godiset, så är det några "utlovade" saker som först och främst INTE ska ske. D.v.s. uteblivet värvande av spetskompetens. Vi får väl se vad som händer...
Själv upplever jag det som att vi har goda chanser att hänga kvar i den nya serien (som jag också skrev, visserligen på annat ställe men ändå).
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
c70t5 skrev:
Mygel - Foppa, Sudden och Lemiux är ju verkligen tre spelare som man kan ifrågasätta deras verkliga standard på isen - HUR kräsen man än är som supporter...
Visst är Rögle ett bra lag som alltid är att räkna med inget snack om den saken, MEN jag kan faktiskt förstå vissa av supportrarnas missnöje med era värvningar, hittills skall tilläggas. Förra säsongen så värvade ni 'bomben-ala-Jönsson', en spelare, en frälsare som lyfte Rögle till en helt annan dimension, tycker iaf jag. Inför denna säsongen så har Ryan och Byron försvunnit. Dessa två ihop var Rögles signum i poängprotokollet många gånger förra säsongen. Inför denna säsongen så har ni ju faktiskt inte värvat någon ersättare till dessa, ingen riktig sniper. Och det pratas alla redan nu om topplaceringar med er befintliga trupp (i dagsläget), nja. Men er värvar'bas' har ju lovat er rögleiter att det ska komma en/flera spelare från over-there, det ska bli mycket intressant att se vem denna blir, kanske så kommer Ryan tillbaka, och det vill jag säga, skulle betyda mycket för er placering i tabellen och min tippning av tabellen. Lycka till!!
/T5!!
Visst nu är det jus så att vi har förlorat våra två STORA offensiva profiler. Men vetitusan om det inte bara är Byrån som saknas framförallt. Detta grundar sig på att jag halvvägs in på Allsvenskan Södra frågade en massa polare hemma i Svedala om hur Ryan var och alla svarade ungefär att han liknade i mycket Jakob Johansson. Nu har vi fått tillbaka Jacke med några års rutin från ES, vilket torde innebär att han är något giftigare än Ryan teoretiskt sett. Ska inte vara sådan, men jag har märkt att framförallt Lakers supportar inte verkar ha någon riktig hum om Peter Jönssons eller Jakob Johanssons kvaliteer, vilket en del andra supportrar har som har varit med några år. Men ni kommer säkert att se det. Men oavsett vad så kommer Rögles supportrar att gnälla vilket vi har gjort så länge jag har följt Rögle.
Växjös förväntningar på sin trup är den mest sansade jag har sett sen ni kom upp. Även om vissa av er fortfarande verkar ha en övertro på spelare från andra sidan pölen som ni inte har sett lira ännu (läs Calder). Tror att ni kommer att utmana om en av de topp 4 platserna precis som Rögle och ett gäng andra lag (inklusive Malmö). Det lag som på pappret faktiskt ser mest outstanding ut är i mitt tycke Västerås som har värvat ruskigt bra.
Sen kan jag inte riktigt fatta alla som i sina tippningar nämner Malmös Jan Öberg som en klass lirare. Folk i Norrland visste ju knappt vem killen var när han lirade i MoDo. Hur han helt plötsligt har gått och blivit en klasslirare efter att ha byt en klubb som han var total anonym i, är en väldigt stor gåta i dagens hockeysverige.
- Dragkampslakej
- Forumdemon
Det är bara att lyfta på hatten och instämma i berömmandet. Mycket information på ett roligt sätt. Kunskap är respekt! Växjö på fjärde plats! Som Gunde brukar säga, ingenting är omöjligt! Jag tror Nybro blir farligt, man vet inte riktigt var man har dem. IKO är tunga som du skriver och något högre tippar jag dem.
Om man tror att man ska vinna, är man halvägs till vinsten!
Stående ovationer för krönikan
Roger
Om man tror att man ska vinna, är man halvägs till vinsten!
Stående ovationer för krönikan
Roger
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Jag skulle vilja tacka för all den positiva respons som jag fått angående min krönika, både här på forumet och via pm. Visst är det som så att ALLA inte tycker likadant om varje lag - och det är ju just det som gör det hela så roligt och intressant inför det stora hockeyäventyret som komma skall. Som sagt, verkligen kul att krönikan uppskattades.
Släpp pucken...
Mvh, Rickard
Släpp pucken...
Mvh, Rickard
Klart att det är en fin krönika/tippning, som ni har säkert sett i mitt gnäll ovan.
Men lite inte blint på informationen. Det kan vara lite trist och åka till Stockholm för att se Almtuna för att där upptäcka att klubben kommer från Uppsala. Likaså är det kanske inte så lönt att bjuda Ryan Vesce på lönnsirap i tron att man gör en fin kanadensisk gest, när Ryan faktiskt kommer från USA...
Fint jobbat ändå Volvo. Har du shoppat EHM? Du verkar gilla det här med köpa o sälja lirare.
Men lite inte blint på informationen. Det kan vara lite trist och åka till Stockholm för att se Almtuna för att där upptäcka att klubben kommer från Uppsala. Likaså är det kanske inte så lönt att bjuda Ryan Vesce på lönnsirap i tron att man gör en fin kanadensisk gest, när Ryan faktiskt kommer från USA...
Fint jobbat ändå Volvo. Har du shoppat EHM? Du verkar gilla det här med köpa o sälja lirare.
Mygel - allt är relativt och lite svinn får man räkna med, uppenbarligen...
Ryan är bördig från amerikat säger du minsann, jag antecknar detta. Almtuna, uppsala och residensstad, äsch det får går för det samma...men jag antecknar. Beträffande EHM, nja, ehhh, en och annan gång har jag väl kikat på det.
/T5!!
Ryan är bördig från amerikat säger du minsann, jag antecknar detta. Almtuna, uppsala och residensstad, äsch det får går för det samma...men jag antecknar. Beträffande EHM, nja, ehhh, en och annan gång har jag väl kikat på det.
/T5!!
- Puck På Pung
- Forumentusiast
Volvo om Hammers:
"Ersättarna är ju inte direkt så att man höjer på ögonbrynen."
Volvo om till exempel Nybro:
"Jag måste säga att jag tycker att värvningarna som Nybro har gjort ser intressanta ut. Dels den nya tränaren Tissel som jobbat med klubbar innan med begränsade medel och gjort det förbaskat bra, men också spelare som Andreas Valdix, Christian Magnusson och..."
Jag är mycket väl medveten om att Hammers lagbygge inte alls är imponerande på något sätt, men om du tydligen höjer på ögonbrynen åt Andreas Valdix och Christan Magnusson bör du åtminstone höja lite åt Fredrik Håkansson och Johan Carlsson också.
Johan Carlsson: 46 matcher, 15 mål, 18 assist, 33 poäng. Snitt i Allsvenskan, 0,72 p/match.
Andreas Valdix: 24 matcher, 4 mål, 5 assist, 9 poäng. Snitt i Allsvenskan, 0.38.
Lägg därtill att Valdix är en offensiv center medan Johan Carlsson har sina största förtjänster i defensiven.
Magnusson och Håkansson är ännu lättare att jämföra. Dels är de lika som spelare, dels har de spelat i samma liga, ja faktiskt samma klubb, Morzine:
Magnusson: 24 matcher, 18 mål, 13 assist, 31 poäng, i snitt i Franska högstaligan, 1,29 p/match.
Håkansson: 27 matcher, 14 mål, 21 assist, 35 poäng, i snitt i Franska höstaligan, 1,30 p/match.
"Ersättarna är ju inte direkt så att man höjer på ögonbrynen."
Volvo om till exempel Nybro:
"Jag måste säga att jag tycker att värvningarna som Nybro har gjort ser intressanta ut. Dels den nya tränaren Tissel som jobbat med klubbar innan med begränsade medel och gjort det förbaskat bra, men också spelare som Andreas Valdix, Christian Magnusson och..."
Jag är mycket väl medveten om att Hammers lagbygge inte alls är imponerande på något sätt, men om du tydligen höjer på ögonbrynen åt Andreas Valdix och Christan Magnusson bör du åtminstone höja lite åt Fredrik Håkansson och Johan Carlsson också.
Johan Carlsson: 46 matcher, 15 mål, 18 assist, 33 poäng. Snitt i Allsvenskan, 0,72 p/match.
Andreas Valdix: 24 matcher, 4 mål, 5 assist, 9 poäng. Snitt i Allsvenskan, 0.38.
Lägg därtill att Valdix är en offensiv center medan Johan Carlsson har sina största förtjänster i defensiven.
Magnusson och Håkansson är ännu lättare att jämföra. Dels är de lika som spelare, dels har de spelat i samma liga, ja faktiskt samma klubb, Morzine:
Magnusson: 24 matcher, 18 mål, 13 assist, 31 poäng, i snitt i Franska högstaligan, 1,29 p/match.
Håkansson: 27 matcher, 14 mål, 21 assist, 35 poäng, i snitt i Franska höstaligan, 1,30 p/match.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Ok, PPP, jag lyfter på höger ögonbryn i detta nu åt Fredrik Håkansson - jag är fullt medveten om vad denne har presterat förra säsongen. Men det spelar föga roll egentligen, för det finns ingen spelare i världen som kan komma till en förening i kris och kunna prestera på topp, tyvärr. Men det återstår att se. Ett steg i rätt riktning är ju att Hammersspelarna får beträda isen i Valhall i morgon - gratulera!
/T5!!
/T5!!
- Åryd Lakej
- Forumdemon
- Puck På Pung
- Forumentusiast
c70t5 skrev:Det finns ingen spelare i världen som kan komma till en förening i kris och kunna prestera på topp, tyvärr.
Jo, spelare med hjärta och rätt inställning. Spelare av det rätta virket, som ni brukar kalla det. Spelare med ambition och inte pengar som främsta drivkraft. Precis sådana spelare som behövs i ett på pappret bottenlag.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Hammarbredaktionen på SF har också gett sig på utmaningen att tippa hockeyallsvenskan. Nollåttorna tippar Växjö Lakers på en smått fantastisk elfte plats.
Hammarby - SvenskaFans
/T5!!
Redaktionens kommentarer om Växjö Lakers:
"Växjö har haft en enorm spelaromsättning. Turbulensen i laget (kring nya spelare och ekonomi) gör att de - trots bra stöd hemma - får slåss i botten."
"Ifjol missade Växjö Lakers superallsvenskan, vilket förmodligen var en missräkning. Sedan dess har klubben dessutom förlorat starka kort som Miikka Männikkö, Brad DeFauw, Urban Omark, Shjon Podein och Andreas Hadelöv. På pappret ser ersättarna inte lika vassa ut, även om Johan Ejdepalm från Hammarby är en mycket bra backvärvning."
"Växjö har skaffat sig en stabil grund och kommer att lyfta så småningom."
"Poplaget som misslyckades i fjol har den näst största spelaromsättningen. Man tappar sina bästa spelare, men har inte kunnat värva samma klass. Kan eventuellt hamna högre upp i serien. Jag undrar varför Ejdepalm valde Växjö?"
Hammarby - SvenskaFans
/T5!!
- Hockeyoraklet
- Forumamatör
Skynda långsamt
Som det känns nu efter en lite knackig försäsong så känns en 11:e plats som ett mycket realistiskt tips för Växjö Lakers del.
Visst hoppet i hjärtat om en mera framskjuten placering men tror att det kan bli en tung säsong, bara vi inte hamnar i negativt kval så är jag nöjd.
På lång sikt håller ju inte en sån målsättning men bara man etablerar sig som ett hyggligt allsvenskt lag kan vi börja bygga nått lite större nästa säsong.
Det kan löna sig att "Skynda långsamt"
Visst hoppet i hjärtat om en mera framskjuten placering men tror att det kan bli en tung säsong, bara vi inte hamnar i negativt kval så är jag nöjd.
På lång sikt håller ju inte en sån målsättning men bara man etablerar sig som ett hyggligt allsvenskt lag kan vi börja bygga nått lite större nästa säsong.
Det kan löna sig att "Skynda långsamt"
Skrällar har ju hänt tidigare så man ska väl varken hopaps för mycket eller för lite! Om nu Lakers är så nederlagstippade så kan de ju iaf spela utan press på sig. Det är bara o hoppas att vi under kommande säsongen isf kan knäppa dessa nederlagstippare på näsan och visa att Lakers kan bättre än en 11:e plats!
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
- Hockeyoraklet
- Forumamatör
en 11:e plats kan väl inte kallas så "nederlagstippat".............är väl ungefär vad Lakers presterat de 2 första allsvensk säsongerna.
Men annars håller jag med dej...tror att våra höga förväntningar förra året hämmade laget en hel del...............passar vårt svenska kynne att få "slå ur underläge"
Men annars håller jag med dej...tror att våra höga förväntningar förra året hämmade laget en hel del...............passar vårt svenska kynne att få "slå ur underläge"