Slut på skador i publiken ?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Tullverket
Forumentusiast

Slut på skador i publiken ?

Inlägg av Tullverket »

Hur kul är det att springa 100 meter så fort du kan, utan tidtagning?
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Detta var ju ett vettigt beslut.För innan var det ju bara målvakten som blev utvisad om han råkade få ut pucken. Det var en märklig regel
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Förhoppningsvis gäller samma förutsättningar som med målvakten.... att om pucken går rakt ut, utan att vidröra sarg, plexi eller annan spelare så är det två minuter, annars blir det jobbigt tror jag. Kanadiken i Skaik som sköt lillgrabben i ögat i play off 2 hade dom inte kunnat visa ut, för hans puck följde runden och sen ut på läktaren.

Är det så ofta en utespelare skjuter pucken direkt ut egentligen? :dontknow: Har en känsla av det är oftast i samband med skott på mål, och målvakten styr ut den, eller i rensningssituationer.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Användarvisningsbild
Hofnar
Forumentusiast

Inlägg av Hofnar »

Nja, det händer väl titt som tätt att utespelare skickar pucken åt läktarhåll. Oftast i samband med att en motståndare täcker skott, eller att pucken av annan anledning styrs upp och ut.
Men ibland ser man en mer eller mindre oattackerad spelare skicka upp pucken. Blir lika förvånad varje gång, liksom spelaren.

Sen har väl inte domarbas Andersson speciellt höga tankar om hockeyspelares inlärningsförmåga:

"Andersson tror att den nya regeln kommer ge många utvisningar inledningsvis, men att spelarna snabbt kommer att anpassa sig."

Är hockeyspelare verkligen så korkade, att de inte omedelbart skulle förstå en så pass enkel regel?
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

Hofnar skrev:Är hockeyspelare verkligen så korkade, att de inte omedelbart skulle förstå en så pass enkel regel?

Sant! Jag tror inte detta kommer skapa några problem alls, mer att dom situationer som du påpekar, med rätta kommer att rendera två minuter. Men du måste hålle med om att det är inte så där jätte ofta man ser en spelare som sonika bara skickar pucken över sargen, men det händer, och som du säger, man blir lika förundrad varje gång, 8O
MEL
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av MEL »

Den nya reglen för kan bli ett problem för Halmstad Hammers, vilka jag tyckte ha en enastående förmåga att kunna skjuta pucken över plexit många gånger under förra säsongens matcher mot VLH... :wink:
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

:lol: :lol: Ja, för dom som har det som en del i sitt taktiska upplägg får nog problem :wink:
Användarvisningsbild
Puck På Pung
Forumentusiast

Inlägg av Puck På Pung »

MEL skrev:Den nya reglen för kan bli ett problem för Halmstad Hammers, vilka jag tyckte ha en enastående förmåga att kunna skjuta pucken över plexit många gånger under förra säsongens matcher mot VLH... :wink:

Just på grund av den här regeln så lät vi alla spelare som sysslar med detta lämna truppen. Det är därför vi haft så stor spelaromsättning.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer
Kontakt:

Inlägg av PutteA »

:ok: Hehehe, SMART!! :wink:
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av ruppo »

Puck På Pung skrev:
MEL skrev:Den nya reglen för kan bli ett problem för Halmstad Hammers, vilka jag tyckte ha en enastående förmåga att kunna skjuta pucken över plexit många gånger under förra säsongens matcher mot VLH... :wink:

Just på grund av den här regeln så lät vi alla spelare som sysslar med detta lämna truppen. Det är därför vi haft så stor spelaromsättning.

Snacka om att ge svar på tal! :lol:
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
MEL
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av MEL »

Puck På Pung skrev:

OK, "15 skjuta pucken över plexit" bort från HH, men ni har införskaffat en ny till denna säsong vid namn Ville Koivula, "tyvärr" fick vi aldrig riktigt njuta av Villes effektiva utsvävningar & fina klubbteknik i rinken :wink:
Användarvisningsbild
Puck På Pung
Forumentusiast

Inlägg av Puck På Pung »

MEL skrev:
Puck På Pung skrev:

OK, "15 skjuta pucken över plexit" bort från HH, men ni har införskaffat en ny till denna säsong vid namn Ville Koivula, "tyvärr" fick vi aldrig riktigt njuta av Villes effektiva utsvävningar & fina klubbteknik i rinken :wink:

Klubbtekniken är Villes adelsmärke. Att han inte fick till det är Växjö är inte konstigt. Ville är målvakt och kombinationen Växjö och målvakt funkar sällan.
Användarvisningsbild
GS
Forumdemon

Inlägg av GS »

PPP i dina ögon funkar väl inga spelare i annat än HH. Burman funkade mycker bra i Lakers men funkade väl inte så där över sig i HH. Så kasta i pengar i Valhall eller kanske pil i gummibåt nu :wink:
C70T5
c/o LL´s Forum

Inlägg av C70T5 »

Puck På Pung skrev:Just på grund av den här regeln så lät vi alla spelare som sysslar med detta lämna truppen. Det är därför vi haft så stor spelaromsättning.

Brynästränaren Tommy Jonsson då?
Eller hade han också för vana att skjuta puckar över plexit - och fick därför lämna sveriges bästa lag?

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist
Kontakt:

Inlägg av Lobo »

c70t5 skrev:
Puck På Pung skrev:Just på grund av den här regeln så lät vi alla spelare som sysslar med detta lämna truppen. Det är därför vi haft så stor spelaromsättning.

Eller hade han också för vana att skjuta puckar över plexit - och fick därför lämna sveriges bästa lag?

/T5!!

Han läste inte det finstilta där det stog att han skulle jobba 100 % idiellt...
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Användarvisningsbild
Puck På Pung
Forumentusiast

Inlägg av Puck På Pung »

Lobo skrev:
c70t5 skrev:

/T5!!

Han läste inte det finstilta där det stog att han skulle jobba 100 % idiellt...

Han gick inte med på samma premisser som övriga truppen gjorde. Det var därför han inte kom hit.
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inlägg av Dragkampslakej »

En i och för sig bra regel, men måste nog hålla med de srkribenter som inte tycker det hänt speciellt ofta. Mina grubblerier och även den 500:e lakejens är vilken av spelarna som ska ut när pucken far över sargen när klubbor slås ihop. Kvittar man eller åker båda ut?

Vad beträffar Ville så önskar jag honom all lycka i Hammers förutom mot Lakers givetvis! En bra målvakt som behöver lite förtroende från sig själv och suportrar o ledning.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
C70T5
c/o LL´s Forum

Inlägg av C70T5 »

Puck På Pung skrev:Han gick inte med på samma premisser som övriga truppen gjorde. Det var därför han inte kom hit.

Inte kom hit?
Visst fasiken kom brynästränaren Tommy Jonsson till Halmstad i hopp och tro om att ta över Halmstad Hammers. Men man kan ju inte direkt säga att han kom, såg och segrade. Det var ju efter hans definitiva kontraktskrivning med Halmstad Hammers som cirkusbossarna i Er förening började bolla och trolla med de alla redan skrivna kontrakten, så nog var han mycket väl på plats i Halmstad 'en gång i tiden' och satte sin kråka på ett kontrakt. Att han sedan bara skrattade rätt ut åt det finstilta i kontrakten som han uppenbarligen missat när han skrev sitt kontrakt är väl inte så konstigt. Vilken annan proffessionell spelare/tränare på denna nivån, hade gått med på premisserna att jobba utan ersättning (ideelt) i TRE månader. Jag tror ju inte att tränare Jonsson direkt ligger sömnlös om nätterna och ångrar sitt val.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inlägg av Niles »

Puck På Pung skrev:Klubbtekniken är Villes adelsmärke. Att han inte fick till det är Växjö är inte konstigt. Ville är målvakt och kombinationen Växjö och målvakt funkar sällan.

Kom in i matchen nu vet ja..

03/04 Allsvenskan Södra
Burman 91,39% (3:a)
Jensen 89,36 (10:a)
(Noterbart att Hammers hade sin bästa på 5:e plats)

03/04 Allsvenskan Södra vår
Jensen 93,57% (1:a)
Burman 92,63% (2:a)
(Noterbart att Hammers hade sin bästa en bit längre ner)

03/04 Playoff till kvalserien
Jensen 92,53% (3:a)
(Noterbart att Halmstad inte var med)

04/05 Allsvenskan Södra
Åkerström 91,71% (4:a)
Hadelöv 94,24% (10 matcher)
Koivula 87,84% (6 matcher)
(Noterbart att Hammers bästa var 9:a)

04/05 Allsvenskan Södra vår
Åkerström 93,22% (1:a)
Gusten 90,70% (7 matcher)
(Noterbart att Hammers faktiskt hade en på 2:a plats)

04/05 PlayOff till kvalserien
Åkerström 91,67% (5:a, 2 matcher)
(Noterbart att Hammers hade sin på 7:e plats)

Nu har du fakta på bordet. Att målvakterna i Lakers skulle lyckas
så väldigt dåligt här är ju rent skitsnack, Koivula var väl den som inte fick
till det så bra..kom lite fel på det och fick bara spela 6 matcher.
Målvaktsstatistik säger som bekant inte allt men ger en viss bild i alla fall..
Sen vet jag inte hur du tror dig vara expert på Lakers målvakter
eller något annat i föreningen, låter bara löjligt. Sug i dig nu hockeygurun :lol:

Sorry, tillbaka till ursprungstråden---->>>Ok regeländring som spelarna inte borde ha så stora problem att lära sig, även om jag inte tycker problemet varit överdrivet stort.
Användarvisningsbild
Hofnar
Forumentusiast

Re: Slut på skador i publiken ?

Inlägg av Hofnar »

Från det ena till det andra. Om man klickar på länken Peter Andersson i artikeln, så dyker det upp en bild på en gammal Malmögris.

*Huuuuhhhhh* Läskigt asså!

Aftonbladet, de har koll de!
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Flanders
Forumdemon

Inlägg av Flanders »

En målvakt som styr ett skott upp över plexit blir väl inte utvisad? Därför borde regeln knappast innefatta spelare som täcker skott eller som styr pucken över sargen. Regeln gäller väl endast "medvetna" (inte detsamma som avsiktliga) utläggningar, det vill säga en back som rensar och råkar skjuta över pucken, eller en forward med riktigt dåligt skott som sätter den i nätet ovanför plexit bakom mål.

Brukar det verkligen vara många såna fall per match? Är det att man inte tänker på dem, att man tar puck över sarg som en självklarhet?
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
erok
c/o LL´s Forum

Inlägg av erok »

Tycker det har varit en hel del utvisningar pågrund av den nya reglen.Finns det någon gräns hur högt plexit få vara på långsidorna
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inlägg av Räven »

Nä, vad jag förstod så fanns det inga gränser på höjd, eller hur lång sträcka som saknar plexi, vid avbytarbås, pressfotografsbås, för man får inte skjuta in en puck direkt där heller.
Tullverket
Forumentusiast

Inlägg av Tullverket »

Hur kul är det att springa 100 meter så fort du kan, utan tidtagning?
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av ruppo »

Tullverket skrev:Lite mer i detta ämne..
http://www2.swehockey.se/regsyd/t1.asp?p=75041&x=1&a=182537

Bra att de rett ut detta. Nu är det lite mer klart och ska nog inte vara så många oklarheter och tjabb om det längre...
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av ruppo »

Ytterligare uppdateringar om regeln. Man har nu bestämt att den endast ska gälla i egen zon. Tycker jag låter förnuftigt.

Mer går o läsa här:
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 44,00.html
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inlägg av Räven »

Jo, det var ju en markant skillnad, må jag säga.
Nu vet jag inte huvudsyftet med reglen, men antingen är det för att det varit mycket skador som drabbat publiken på grund av fladdrande puckar som gått upp och träffat åskådare, eller att det varit spelförstörande att få ett avbrott, genom att lyfta upp pucken på läktaren, eller kanske det rent av är båda orsakerna som ligger bakom.

Antagligen så går de mesta puckarna ut över sarg i försvarszon av försvarande spelare, eftersom man nu låter reglen gälla endast där.
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inlägg av Kjellsson »

ruppo skrev:Ytterligare uppdateringar om regeln. Man har nu bestämt att den endast ska gälla i egen zon. Tycker jag låter förnuftigt.

Mer går o läsa här:
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 44,00.html

De verkar ha haft svårt att bestämma sig, fast det är ju inte direkt ovanligt när det gäller förbundet. Men detta tror jag oxå är det bästa alternativet.
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon
Kontakt:

Inlägg av ruppo »

Kjellsson skrev:De verkar ha haft svårt att bestämma sig, fast det är ju inte direkt ovanligt när det gäller förbundet. Men detta tror jag oxå är det bästa alternativet.

Så nu är det samma regler som de har i NHL. Där kör de med utvisning ENDAST om det är från egen zon.
Skriv svar