Hammers har....

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
MEL
Forumdemon

Hammers har....

Post by MEL »

näst intill klart med sin nya tränare, så nu kanske dom kan börja med lagbygget.

Läs mer:

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=60894
MEL
Forumdemon

Post by MEL »

Nu är det klart med deras nya tränare, så nu surrar det ordentligt med spelar rykten......

Läs mer:

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=61848
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

MEL wrote:Nu är det klart med deras nya tränare, så nu surrar det ordentligt med spelar rykten......

Läs mer:

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=61848
Intressant namn, ska bli kul att se vad han kan åstadkomma.

En bilvande stjärntränare eller första och sista uppdraget på denna nivå. Det vet man aldrig...
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Nu har vi snart ett lag också.

I dag skrev Johan Thelin på, tidigare nyförvärv är Kristofer Persson, Skövde, Niklas Ljunggren, Skövde, Johan Jonsson, Sundsvall, Fredrik Håkansson, Morzine, Henrik Reis, Boston, och Joakim Lundström, Brynäs.

Nu ska bara David Nyström skriva på och så ska vi toppa lite till. Blir nog bra det här.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Ja det ser inte alls så illa ut för Hammers. Skoj!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Av vad jag förstår avvaktar David Nyström ifall ett förslag skulle komma från en högre nivå. Frågan är om det gäller enbart Sverige? För borde inte ES-klubbarna redan kontaktat honom om de vore intresserade?
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Varanen wrote:Av vad jag förstår avvaktar David Nyström ifall ett förslag skulle komma från en högre nivå. Frågan är om det gäller enbart Sverige? För borde inte ES-klubbarna redan kontaktat honom om de vore intresserade?
Av vad jag förstått och hört har Nyström fått mängder av erbjudande från utlandet men tackat nej till samtliga. Han vill spela i elitserien och får han ingen plats där lär han spela i Halmstad.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Puck På Pung wrote: Av vad jag förstått och hört har Nyström fått mängder av erbjudande från utlandet men tackat nej till samtliga. Han vill spela i elitserien och får han ingen plats där lär han spela i Halmstad.
med tanke på vad man idag kan läsa kanske han inte ens får tillfälle att representera sitt älskade hammers...

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=66349

nåväl, halmstad har ju rett ur surare buljong än såhär tidigare och jag tror nog de klarar det den här gången åxå...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Hoppas verkligen att de fixar detta. Som jag skrev i en annan tråd så har hockeyn fått sin beskärda del av fransk pantomimteater. Mer fokus på sporten hockey krävs. Jag har snart blivit expert på sponsor, spelar, hyres och anställningsavtal. Jag vill kunna mer om hockey, men det får kanske bli någon gång i framtiden. Kom igen Hammers!
GS
Forumdemon

Post by GS »

Det med nio liv som HP skriver om stämmer verkligen in på denna såpa. Frågan är väl hur många liv som är kvar?

Kom igen nu Hammers och fixa detta så vi slipper en serie med ojämt antal lag i som vi hade förra säsongen.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

GS wrote: Kom igen nu Hammers och fixa detta så vi slipper en serie med ojämt antal lag i som vi hade förra säsongen.
Ojämt antal lag är ju inget alternativ, åtminstone inte så länge vi har derbygrupper. Hoppas också Halmstad fixar det trots allt elände. Kan inte vara kul som supporter att vara uppåt ena dan och nertryckt i skorna nästa...om och om igen.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Ja, visst hoppas man att Hammers klarar detta också. Min känsla för den här typen av problem är dock att det verkar väldigt svårt att hitta långsiktigt hållbara lösningar. Så även om Hammers klarar detta är jag inte säker på att problemen är över.........dessvärre.
Troja - laget i hjärtat
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Arbete kommer man långt med.Om man bara sitter med armarna ikors och tror att allt ska lösa sig, ja då är man ute på svag is.Om man därimot arbetar åt samma håll både supportrar och klubben ja då kan man bestiga de flesta hinder :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
LEMARTIN
Forumamatör

Post by LEMARTIN »

Hämtat från Hammers forum: Hmm bara så ni trogna supportrar ska veta vad som händer, så kan jag avslöja att spelarnas kontrakt har sagts upp, förhanglingar har frysts med nya spelare och alla kontrakt ska omförhandlas, om det mot förmodan kommer in mellan 1.5-2 miljoner innan onsdag..
Inget kul att höra men tyvärr sant!!!

Hoppas dock att Hammers klarar ut det även denna gång, om inte får
Skövde ta steget upp eller?
Growing older but not up
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

LEMARTIN wrote:Hämtat från Hammers forum: Hmm bara så ni trogna supportrar ska veta vad som händer, så kan jag avslöja att spelarnas kontrakt har sagts upp, förhanglingar har frysts med nya spelare och alla kontrakt ska omförhandlas, om det mot förmodan kommer in mellan 1.5-2 miljoner innan onsdag..
Inget kul att höra men tyvärr sant!!!

Hoppas dock att Hammers klarar ut det även denna gång, om inte får
Skövde ta steget upp eller?
Tråkig läsning, men inte så förvånande kanske...
Skulle inte Hammers reda ut det så blir det väl antagligen Skövde som får ta steget upp ja.
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
LEMARTIN
Forumamatör

Post by LEMARTIN »

Tråkigt för Hammers om så sker
Tråkigt för Skövde som väl tappat 3/4 av fjolårets lag
Growing older but not up
goisetkaa
Forumamatör

Post by goisetkaa »

Jaha.....kris igen i det gigantiska luftslottet Halmstad Hammers 8O

Fattar forfarande inte att elitlicensnämnden eller vad den nu heter kan va så blåögda så att de klarade elitlicensen 8O .....ett hån mot övriga hockeysverige enligt min mening :oops:
Alltid Goisare......Jutet kaa :headbang:
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

goisetkaa wrote:Jaha.....kris igen i det gigantiska luftslottet Halmstad Hammers 8O

Fattar forfarande inte att elitlicensnämnden eller vad den nu heter kan va så blåögda så att de klarade elitlicensen 8O .....ett hån mot övriga hockeysverige enligt min mening :oops:
Mmm, kan jag faktiskt hålla ned om...För de grejerna de kom upp med var ju att de kommer klara budgeten OM de får in alla de sponsorerna de behöver, vilket både skulle behöva bli fler samt höja genomsnittet på sponsringen med 5 papp. Frågan e ju då vilka företag som vill gå in med pengar i ett "skadeskjutet" skepp som Hammers!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Utan att ha kännedom om de faktiska förhållandena kan jag ändå konstatera att det ser minst sagt mörkt ut för Hammers. Få verkar beredda att axla ansvaret i denna svåra situation, vilket i sig måste betraktas som ett svaghetstecken. Skulle det värsta hända så skadas hockeyns anseende än en gång. Givetvis av själva konkursen, men även av licensnämndens tandlösa verktyg. Deras arbete verkar totalt meningslöst. De kommer aldrig att hitta någon klubb som inte klarar licensen. Ju mindre meningslös verksamhet förbundet ägnar sig åt desto mer tid kan man ägna åt något konstruktivt. Det finns inget positivt ur någon synvinkel i det som håller på att hända i Halmstad. Hockeyn är den stora förloraren.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Visst är det tråkigt om ett lag nu i sista sekunden ska behöva slänga in handduken. Turerna om Halmstad Hammers vara eller icke vara i den nya Hockeyallsvenskan har varit många - alldeles för många.
En mycket läsvärd artikel skriven av Jan-Owe Wikström i Hallandsposten 2005-06-18;
Jan-Owe Wikström wrote:Men det finns i nuläget för många som har väldigt mycket åsikter och tycker väldigt mycket utan att vara beredda att ta sitt ansvar. Mycket snack, lite verkstad, liksom.

För låt oss inte glömma att Hammers har ett ansvar gentemot alla anställda, de spelare som skrivit på nya kontrakt med klubben och inte minst – nyförvärven som sagt upp jobb och bostad på andra orter i tron att de ska spela allsvensk hockey i Halmstad.

Hammers har ett ansvar gentemot de 23 privatpersoner som lade in 50 000 kronor av egna pengar i tron att det skulle rädda föreningen. Hammers har ett ansvar att göra rätt för sig gentemot kommun, myndigheter och leverantörer.

Hammers har ett ansvar gentemot övriga klubbar i Sverige. Att så här sent ge upp elitlicensen skulle vara ett hån mot Skövde som skulle erbjudas platsen när man tappat 3/4 av hela laget. Det skulle också tvinga förbundet att göra om hela spelprogrammet.

Och inte minst – Hammers har ett ansvar gentemot sina egna ungdomar att inte sätta föreningens verksamhet på spel.

Problemet är att ingen vet vem eller vad Hammers är och vem som representerar klubben med en avgående styrelse, uppsagd kanslipersonal och ett gäng deillusionerade ledare och tränare.

Men man kan inte, får inte, efter all kamp, bara lägga sig ned och dö och ge upp. Inte nu.

Det vore som om att ha bestigit Mount Everest två gånger.

Och sedan snubbla på en sten.
[url=http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=66669]
Hallandsposten[/url]

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Mycket bra och läsvärd artikel. Stämmer ju allt det han skrivit.

Kan ju hålla med om stycket angående Hammers ansvar mot övriga lag. Skövde har ju inte en chans att matcha sig med de andra lagen om man nu skulle bli uppflyttad. De har ju byggt sitt lag kring spel i div 1, och skulle de nu istället få spela i Allsvenskan skulle det ju betyda att laget skulle vara väldigt svagt i förhållande till alla andra lag.

Bara att hålla tummarna för Hammers och dess fans att det löser sig!
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Det vore mycket tråkigt om Halmstad försvinner från alsvenskan. Den ekonomiska biten verkar bekymmersam för de flesta klubbarna, är kraven för höga? Vad är det som är den tyngsta biten att hantera? Är skatteregler otydliga eller? Någonstans är det ju uppenbart väldigt snett, när praktiskt taget varje klubb har problem! Hoppas Halmstad löser det även denna gång!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
puff
Forumdemon

Post by puff »

Det kanske är en lönefråga när det gäller spelare. Det allmänna löneläget kanske är för högt. Agenter trissar upp priserna och spelarna ställer krav för att de skall komma till klubben. Om sedan prestationer och underhållningsvärde inte håller samma nivå så uteblir publiken och därmed intäkter.
På något sätt skulle en del av lönen vara kopplad till hur mkt publik laget drar.
Lägre grundlön + prestationslön beroende på publik och uppnådda mål.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Varanen wrote:Utan att ha kännedom om de faktiska förhållandena kan jag ändå konstatera att det ser minst sagt mörkt ut för Hammers. Få verkar beredda att axla ansvaret i denna svåra situation, vilket i sig måste betraktas som ett svaghetstecken. Skulle det värsta hända så skadas hockeyns anseende än en gång. Givetvis av själva konkursen, men även av licensnämndens tandlösa verktyg. Deras arbete verkar totalt meningslöst. De kommer aldrig att hitta någon klubb som inte klarar licensen. Ju mindre meningslös verksamhet förbundet ägnar sig åt desto mer tid kan man ägna åt något konstruktivt. Det finns inget positivt ur någon synvinkel i det som håller på att hända i Halmstad. Hockeyn är den stora förloraren.
Förstår inte detta tugget om att Elitlicensnämnden är tandlös, varför fick de licensen från början etc etc. Hammers fick en elitlicens som var villkorad med vissa kriterier, precis som Lakers. Om de (precis som Växjö) inte uppfyller dessa villkor så kan licensen dras tillbaka. Vad är det svåra med det???? Att de sedan klarade elitlicensen ekonomiskt genom lite ommöbleringar i budgeten och några instick med utlovade inbetalningar är en annan sak.

Hockeyn är förloraren?? På vilket sätt då? Om man kan hitta en ersättare, t.ex. Skövde, som kan rätta "mun efter mål" så är ju det bättre för hockeyn i allmänhet än en klubb som hela tiden balanserar på konkurs eftersom de lever i en drömvärld som inte existerar. Halmstad är en medelstor stad, men hockeyintresset är inte mycket större än Mörrum eller Arboga. Då får man även acceptera att man ligger på den nivån i hockeyn och inte bygga upp luftslott på saker som inte existerar.

För mig betyder det ingenting om Hammers går i konkurs och för hockeyn betyder säkerligen inte heller någonting. Ishockeyn kommer ju inte att försvinna från Halmstad. Den kommer att leva kvar i form av ungdoms hockey och kanske ett div3 hockeylag. Men detta är mer anpassat till det intresse som finns i Halmstad. Om några år så kanske intresset så sakteliga ökar igen och med en långsam fart så kanske Halmstad etablerar sig på elitnivå igen.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Intresanta inlägg ! Jag tror nog att hockeyn tar skada trots allt. Det är ju inte så långt mellan Växjö och Halmstad eller Ängelholm och Halmstad. Rögle lär tjäna massor på att Malmö är i samma serie. Halmstad har väl som det mycket riktigt påstås ingen större hemmapublik, men det ligger ändå relativt nära. Det kanske går 2 bussar till Halmstad istället för en till Skövde med lakejer.

Ekonomi verkar vara svårt i hockeysammanhang även för elitserielag från större städer.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Mygel - Den stora förlusten för vår sport är det faktum att en konkurs av de flesta uppfattas som negativ. Hockeyn har fått många negativa rubriker under senare tid. Den vanliga sportintresserade Janne tycker inte hockeyn har kontroll över sitt.

Visst var licenserna villkorade. Men tydligen räcker det med att säga att det ordnar sig så kommer man igenom. Rätt tandlöst tycker jag. Hade varit bättre om licensnämndens verktyg varit vassare så Skövde kunde fått en rimlig chans att förbereda sig.

Uppenbarligen kunde man uppfatta mitt förra inlägg som om jag tyckte att just Halmstad skall ha ett lag i allsvenskan. Så är det inte. Jag vill däremot att hockeyn skall uppfattas på ett positivt sätt av gemene man och att hockeyn har kontroll över sin egna utveckling.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Ja, utifrån ett större perspektiv ger signaler om dålig ekonomisk status i svenska hockeyklubbar självklart alltid negativ publicitet kring svensk hockey. Oavsett om klubben heter Djurgården, Brynäs, Modo, Hammers, Lakers eller Troja.

För att ishockeyn ska kunna utveckla sin ställning som idrott krävs att ishockeyföreningarna både tar ansvar för sin egen ekonomi och agerar med hög etik och moral i de frågeställningar de ställs inför.
Troja - laget i hjärtat
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Visst kan vi enas om att en konkurs ger dålig publicitet. men personligen så tror jag att den publiciteten faktiskt kan ses som positiv i den bemärkelsen att det är bättre att visa folk att åtgärder vidtas åt klubbar som inte riktigt har någon verklighetsförankring som inte förstår när nog är nog.

Jag tror inte att Hammers kom igenom pågrund av att de sa att de var ok. De visade säkert upp en balansräkning som antagligen var ganska ömtålig men iallafall föll inom elitlicensens ramar.

Jag tror våra åsikter skiljer sig åt här, Varanen, men jag tror personligen att hockeyn tjänar mer på att Halmstad ger upp och deras plats i Sveriges näst högsta liga ges till en klubb som har kapacitet och kunnande för att kunna lira på den nivån.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Varanen wrote:Skulle det värsta hända så skadas hockeyns anseende än en gång. Givetvis av själva konkursen, men även av licensnämndens tandlösa verktyg. Deras arbete verkar totalt meningslöst. De kommer aldrig att hitta någon klubb som inte klarar licensen. Ju mindre meningslös verksamhet förbundet ägnar sig åt desto mer tid kan man ägna åt något konstruktivt. Det finns inget positivt ur någon synvinkel i det som håller på att hända i Halmstad. Hockeyn är den stora förloraren.
Inlägget ovan skrev jag för 2,5 år sedan. Skall idiotin få fortsätta i all evighet? Varför verkar det som om alla bara lallar med? AIK:s degradering då det begav sig känns alltmer som en ren konspiration. Hockeyförbundet måste, och i den här frågan vill jag att VLH är aktiva, ta tag i frågan. En elitlicens värd namnet - eller ingen alls. Om det sedan betyder att min egen klubb måste degraderas så får det bli så. Jag får en kafka-känsla av alltihopa. Gräsätarna måste ju skratta åt oss.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Du har alldeles rätt på allt Du skriver Varanen utom att gräsätarna kan skratta för det är likadant där med licenserna.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Varanen, krierierna för att erhålla licensen är att klubbarna skall kunna visa ett positivt eget kapital, detta innebär att klubbarna upprättar ett bokslut för föreningen/AB beroende på hur man driver klubben. Detta görs med föreningarna revisorer som hjälp som godkänner den enligt "god redovisningssed".

Menar du då på fullt allvar att Hockayallsvenskan skall stå över skattemyndigheten som godkänner bokslutet? och göra den bedömningen att detta inte är rätt????

Tyvär så går det inte till på det viset, däremot kan man uppmana klubbar att lyfta fram fakturorna som ligger och möglar i byrån när man upprättar bokslutet.
Detta är ngt som många klubbar valt att göra inför detta året då man fick lova att visa röda siffror i balansen. Det var ngt mna inte fick göra när AIK degraderades...(och var tror du då fakturorna låg? :wink: )

Hammarbys problems förutom skulderna på ca 4,5 millar är ju likviditetskrisen......Samma sak som faktiskt vi i lakers har dragits med sen i sommras detta trots att vi i Lakers kan påvisa ett positivt eget kapital.

Hur går detta ihop :wink: :ajaj:
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag menar inte alls att förbundet skall stå över Skattemyndigheten, men VÅRT verktyg elitlicensen måste göras om så den fyller sin funktion. Som det är nu är den inte värd mer än en licens för att idka fransk pantomimteater på allmän plats.
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Så här är det, skulle man jämföra Föreningar/klubbar med ett Aktiebolag, så skulle aldrig en ägare till det företaget låta pinan fortgå så långt i sitt företag som Föreningarna i detta avlånga landet gör.
Problemet är ju inte hur allsvenska förbundet gör sina tolkningar på underlag som är godkända, utan hur klubbarna medvetet och aktivt gör sig skyldiga till skattebrott då man inte redovisar de fodringar klubbarna har på sig när man upprättar balans/bokslut .
När sedan granskningen är gjord från förbundets sida (ser OK ut) så återför klubbarna sina räkningar in i den vardagliga verksamheten för att kunna lösa sina skulder och förpliktelser, men vid detta tillfälle när man återför fodringarna så skulle de alldrig vid det tillfället erhålla ngn Licens.
Tråkigt men sant att det sportsliga framgångarna hela tiden måste väga tyngre än att vara laglydig :wink:

En variant för att komma till bukt med detta problemet är man man kanske skulle kunna på vissa en viss mängd likviditet (kanske 40% av truppens kostnader) i Juni/juli månad för att påvisa att man har likvider så man klarar sig.
Problemet med denna lösning är att då skulle inte vi i Lakers fått våran licens. Det är jädrans lätt att gnälla på förbundet men vad skall de göra när föreningar inte kör rent mjöl i påsen, får en OK av revisor och skattmyndigheten. ?

Jag tycker förbundet gjorde en ganska smart lösning inför denna säsongen då man lät klubbarna visa röda siffror, detta medförde att klubbar som Almtuna, Nyköping Hammarby började redovisa det faktiska skuldberget på 3-4 miljoner / klubb som skall betalas av i år. I och med detta så blir skulden känd och det blir lättare för allsvenskan att göra sina granskningar.
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Post Reply