Biljettpriser- Ny säsong samma visa

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Biljettpriser- Ny säsong samma visa

Post by Bortsprungen Lakej »

Det är med stor upprördhet som jag kan se att biljettpriserna på ståplats har höjts till 100 kronor. Detta pga större omkostnader. Skulle vilja få specificerat vad detta är för omkostnader. Är det med andra ord vi supportrar som skall betala för de missar som gjorts från ledningshåll!?!

Vad jag har förstått så skall ståplats enbart finnas på kortsidorna i den uppfräschade hallen. Med andra ord skall ståplatspubliken betala 20 kronor extra för att stå på kortsidan. Eftersom det enbart skiljer 40 kronor till sittplats tror jag att en stor del av den tidigare ståplatspubliken kommer att gå förlorad till sittplats framöver, vilket i sin tur kan resultera i mindre drag på ståplatsläktaren.

Och återigen hörs inget om ungdoms-, eller studeranderabatter. Har ledningen för Växjö Lakers aldrig hört talas om differentierad prissättning? Kan någon förklara hur en 17,18- årig gymnasist eller högskolestudent skall kunna lägga ut 100 spänn på varje seriematch!?!
Väntar man sig fullsatt i fortsättningen tror jag att man kommer bli grymt besvikna. Trots att serien är tokhet och antalet intressanta matcher många så kommer många inte att ha råd.

Faktum är att det är billigare att som student gå och se svenska mästarna Frölunda i Scandinavium med sittplats i ena "svängen" jämfört med att se Lakers i allsvenskan med ståplats på kortsidan. Detta trots att man säljer ut arenan i princip varenda match!

Nu får det fan ta och hända något! Är mycket intresserad av hur ordförande för supporterklubben tänker agera i fallet eller om man kommer att kamma ledningen i Växjö Lakers medhårs i lyckan över att ha fått ett egna supporter-säsongsbiljetter.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Detta kommer upp varje år :? Hur man än vänder och vrider på det så kostar tyvärr allt pengar idag.Tycker inte att en hundring är förmycket om man ser vad ett särsongskort kostar.Tror ledningen har tänkt som så här.Vi ökar priset för dem som bara kommer ibland medans de som alltid kommer ska få det billigare.Vist de kanske känns orättvist för de som har det lite knarpert med pengar att få betala en hundring per match men börjar ni spara nu så har ni till ett särsongskort i höst.
Nu är ju inte jag ordförande men detta är något man alltid kan diskutera
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

"Det är med stor upprördhet som jag kan se att biljettpriserna på ståplats har höjts till 100 kronor"

tycker inte att en höjning med 20 kr per match är mycket.
Tänk på att vi spelar i landets näst högsta serie...
100 kr för 2-3 timmars show med Lakers betalar jag mer än gärna

sedan om hur vi kommer att reagera i LL, så tro jag inte det kommer att hända så mycket.
Vi har haft en bra dialog med VLH ang priset på årskortet och är överens om 2000 kr.

2000/22 hemmamatcher är ett snitt på 90.90 kr per match..
slår du sedan in matchtröjan....ja då tycker jag det är BILLIGT
Snart nära dig...en ny hall
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

...och Du glömde serra i priset på 2.000 kr ingår också 5 träningsmatcher och ev . fortsättningsmatcher ,tycker att styrelsen för LL ska ha all heder för att de förhandlat fram detta.
Så jag rekommderar bli medlem i LL så blir det billigare biljetter ,nu gäller dessa enbart för de som var medlemmar förra året ,vilket är helt rätt, men lös medlemskap i år så får man säkerligen rabatt nästa år.
Last edited by alfax on 20 June 2005, 14:55, edited 1 time in total.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

tack alfax
Skacke
Forumamatör

håller ej med.........

Post by Skacke »

20kr vad är det????? knappt en dosa snus :-)

Köper inte detta inlägg, sorry!!!!!
"Once a laker, always a laker."
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Tror att i princip alla lagen i HockeyAllsvenskan tar 100kr för ståplats. Så jag fattar inte vad du gnäller om!?
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Gnäller väl för gnällandets skull :wink: :lol: :twisted:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Suck..nog är det väl ändå så att du förstår att det blir dyrare att driva ett hockeylag i den nya Allsvenskan. Spelarna måste jobba mindre på sina civila jobb, dyrare och längre resor och en organisation som kräver mer. I korthet handlar det väl om att betala eller stanna hemma. Sen hoppas jag också att man har en 16-årsgräns eller nåt dylikt där biljetterna kan vara lite billigare trots att det inte stod omnämnt något om det. Priserna kommer nog ligga på denna nivån för i princip alla lag, tror inte något lag kan trolla fram pengar med knäna. Sen att hallen förändras skall vi inte gråta över, det är nog en förutsättning att man kan erbjuda mer komfort för att få mer av marginalpublik till matcherna. Idrott kostar pengar, allt annat nöje kostar också pengar. Egentligen är det nog bara frisk luft som inte kostar. Nöjer man sig med det blir det ju billigt.
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by Coffe #800 »

kostar det även 100 papp för ungdommar ochså ?? puss
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Lite roligt att de första reaktionerna blev ungefär som förväntat. Ett antal personer som direkt går in och tolkar min kritik som gnäll. Tycker det är fantastiskt intressant när erok uttalar sig att:

Gnäller väl för gnällandets skull

Svårt att få till en konstruktiv diskussion om ett så pass viktigt ämne som biljettpriserna när man får sådana svar. Märks att folk inte är vana vid att hantera kritik på ett konstruktivt sätt.

Jag betonar också att min kritik inte gäller utformningen på säsongspaketen som verkar mycket attraktiva. Min kritik är riktad mot den prissättningsstrategi som används till enskilda seriematcher. Hur många köpte säsongsbiljetter till ståplats förra året kontra hur många "lösa" biljetter såldes? Vore intressant om någon sådan statistik finns tillgänglig. Jag förstår att det kostar att bedriva hockeyverksamhet på elitnivå, men vad jag menar är att en differentiering av priserna kan leda till ÖKADE INTÄKTER.

Serra- Jag tycker det är tråkigt att inte mer krut läggs på den här frågan och håller inte med dig om att en höjning på 20 kr per match är lite. Såvitt jag vet spelade lakers i landets näst högsta serie även förra hösten. Jag vet att du, liksom jag, utan tvekan betalar 100 spänn för att se lakers. Det har jag aldrig tvivlat på- problemet blir om den breda massan väljer att stanna hemma.

Niles- jag köper helt och fullt dina argument med längre resor och förbättrad organisation. De förbättringar som görs i hallen borde väl dock öka lakers möjligheter att differentiera prissättningen i högre grad och dessutom dra in mer pengar genom attraktivare sponsorpaket. 200 spänn för sittplats i mitten vore väl inte omöjligt, för att sedan bli billigare ut vid kanterna. 80-100 spänn ståplats vuxen, 70 spänn studerande, 50 spänn barn osv... Bara ett förslag. Dock ros till Niles som kommer med ett konstruktivt och bra inlägg.
Last edited by Bortsprungen Lakej on 20 June 2005, 18:04, edited 1 time in total.
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

"Serra- Jag tycker det är tråkigt att inte mer krut läggs på den här frågan och håller inte med dig om att en höjning på 20 kr per match är lite. Såvitt jag vet spelade lakers i landets näst högsta serie även förra hösten. Jag vet att du, liksom jag, utan tvekan betalar 100 spänn för att se lakers. Det har jag aldrig tvivlat på- problemet blir om den breda massan väljer att stanna hemma"

Sedan är det ju så att vi som supp. för. inte har så mycket att säga till om när det gäller prisfråga.
vi ha haft en dialog med VLH om vad vi tycker är rimligt.
Vill man kunna påverka VLH:s beslut så är det bara att bli medlem och gå på årsmöten.
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Serra- Se PM!
Tobias
Site Admin

Post by Tobias »

Jag vill också betona detta: Vi är en supporterförening och har ingenting att göra med lakers ekonomi.
Vi har resonerat tillsammans med VLH angående lakejernas biljettpris. Resultatet av detta är vi nöjda över.
Man kan väl knappast begära att vi som fristående förening ska blanda oss i saker som inte rör oss.
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Vi har resonerat tillsammans med VLH angående lakejernas biljettpris. Resultatet av detta är vi nöjda över.
Man kan väl knappast begära att vi som fristående förening ska blanda oss i saker som inte rör oss.

Det tycker jag visst att man kan. Varför inte?
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Klart att vi ska lägga oss i och försöka få ett bra pris till våran medlemmar.
Men det är ändå VLH som i slutändan bestämer prisnivån.
Tycker att vi ska vara nöjda med årets biljett pris.
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Post by Per_växjö »

jag tycker att det är ett bra erbjudande iallafall. 2000 kr för alla hemma matcher + matchtröja/filmer är ju ganska bra.
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

jag tycker att det är ett bra erbjudande iallafall. 2000 kr för alla hemma matcher + matchtröja/filmer är ju ganska bra.

Jag håller med!
The London Observer
Forumamatör

Post by The London Observer »

tycker inte att en höjning med 20 kr per match är mycket.

En liten nätt prishöjning på 25% är väl inget att gnälla över ! :twisted:

Det är lika lite som om bensinen skulle kosta 13:90 (11:14)
Det är lika lite som om kommunalskatten ska vara 37:50 (30:00)
Det är lika lite som TV-licensen skulle kosta 2400 (1920)
Det är lika lite som ett helrör Absolut skulle kosta 287 (230)
Det är lika lite som en burk Lapin Kulta skulle kosta 18:50 (14:80)

Wow om jag skulle få en sån löneförhöjning skulle jag få 4000 spänn mer i plånboken varje månad. Jag skulle köpa en lakerströja, jag skulle gå med i Lakerspucken, jag skulla köpa korv på matcherna. m.m. m.m. TILL HELA FAMILJEN.
Ödmjukhet kan man inte köpa för pengar
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Nu är ju som tur väl inte valutan i detta landet procent utan just kronor vilket ju innebär att en höjning från 80-100kr är just en 20:a och inte mer. Antingen har vi ett slagkraftigt lag i HockeyAllsvenskan och får betala
100kr/match eller så spelar vi Div1 och kommer undan med 60kr/match bara att välja. Jag väljer iaf det första alternativet, vad väljer ni???
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Det är ju bra att nån tar upp frågan till ytan, dock tror jag inte det är nåt Lakejerna kan göra något åt. Jag tycker inte heller de ska göra mer än att förhandla ihop ett bra paket som de gör nu.

Jag tycker som Kjellsson, hellre 20 spänn mer per match och topphockey, än 60-80 spänn och istället få se div 1 hockey.
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Okej att priserna har ökat med 25%, men jag är övertygad om att nivån på hockeyn höjs med minst 35-40% i snitt o då har vi alla ändå gjort en kanonaffär... ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Eftersom den nya serien på 16 lag från hela landet innebär betydliga kostnadsökningar för VLH som enskild förening, så tycker jag 20 kr är överkommligt. Vi skall veta att många redan förra säsongen tog 100 kr i vår serie. I vilket fall som helst så tycker jag det är viktigt att alla är medvetna om att vårt kära VLH har kostnadsökningar som måste täckas av på olika sätt, entreavgifterna är ett av många sätt att lösa dessa ökningar på!!

//PutteA
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
carl
Forumdemon

Post by carl »

Jag fattar ärligt talat inte problemet. Svenska Hockeyförbundet vill minska avståndet mellan Elitserien och Allsvenskan genom att göra Allsvenskan mer attraktiv. Attraktivitet kostar pengar. För en hockeyförening kommer pengar från supportrar, sponsorer och andra aktiviteter. Om supportrar och sponsorer vill att Lakers ska finnas i Hockeyallsvenskan får man betala för det. Man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar!

Dessutom skulle det inte förvåna mig om Svenska Hockeyförbundet har gått ut med rekommendationer gällande biljettpriser. Det skulle heller inte förvåna mig om den rekommendationen är 100 kr för ståplats.
Troja - laget i hjärtat
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Det kostar 75kr att bada i simhallen ! Det kostar om jag inte minns fel 95 kr att gå på bio. Eller varför inte gå och bowla en timme och se vad det kostar?? OM man ställer kostnaden mot underhållningsvärdet så tycker jag inte priset är något att bråka om. Ta t.e.x. inträdet på någon av nöjeskrogarna i stan, nja hunra kronor betalar jag gärna!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
XL
Forumamatör

Post by XL »

För min egen del tycker jag att priset inte äs så himla bra!

100kr och man vet aldrig vad man får se.
Ska man sen behöva stå på kortsidan nuförtiden oxså + samtidigt betala mer!? hmmm...

Vaför har man inte studentpriser ens?

Men men, ni Lakejer är ju alltid lika positiva till allt! :?
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

I grund och botten är det faktiskt helt friviligt vart man vill lägga sina pengar. Tycker man 100 kr inte är värt för att gå och se Lakers, ja då ska man inte göra det.

Att sedan LL är pos till allt är väl självklart!!! :)
Vi ska ha tokskoj i vinter!!!!
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

XL wrote:100kr och man vet aldrig vad man får se.

Nä, men det vet man inte om man går på en konsert för 350 spänn heller...
På dej låter det nästan som att du bara vill betala om Lakers vinner, eller spelar riktigt bra! :?: Om det nu är så får du väl välja och gå på bara de matcherna som du tror Lakers har stor chans att vinna!
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Jag var inte medlem i Lakers Lakejer förra säsongen vilket innebär att jag bara får de 22 grundspelsmatcherna i abonnemangspriset på 2000 kr. Är ganska säker på att jag kommer att missa nån match så jag vågar inte chansa på att köpa säsongsabonnemang. Tröjan bryr jag mig inte så mycket om faktiskt... Förhoppningsvis kommer kommer det vara mycket folk på många matcher vilket innebär att det blir ytterligare 15(?) kr på biljettpriset om man köper biljett i förväg. Lite för dyrt tycker jag att det blir men det kommer nog inte att hindra mig.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Kan bara tycka synd om er som inte var medlemmar förra särsongen.Tyvärr så missar ni ju detta erbjudande.Ta lärdom av detta alla ni som inte tycker biljettpriset är bra.Gå med i LL.Va med och påverka.Ni får billigare bortaresor och tillsamman kan vi kanske påverka än mer.För min egendel så kommer biljettpriset att öka iår.Men det skiter jag i.Iår kan jag se fler matcher och det är jag stålt över.Har ej räknat på om jag kommer att tjäna på att köpa engångsbiljetter eller om jag ska köpa årskort.Men har jag årskort och ej kan gå på matchen, ja då blir jag frustrerad. Så för mig tjänar jag på att betala för de gånger jag kan gå.Så slipper man reta sig på att man har betalt och inte kan gå :wink:
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

serra wrote:I grund och botten är det faktiskt helt friviligt vart man vill lägga sina pengar. Tycker man 100 kr inte är värt för att gå och se Lakers, ja då ska man inte göra det.

Diskussionen om huruvida Lakejerna tycker att det är för dyrt eller inte är inte så intressant att avhandla, de flesta inbitna supportrar har givetvis inga som helst problem att pröjsa vad det står på biljetten, det ska nog till rejäla prishöjningar för att skrämma bort de allra mest fanatiska fansen.

Men, hur är det för all vanlig publik? Säg att prisökningen är större än medel-Lakerssons förväntade ökning av underhållningsvärdet, då skrämmer det ju bort marginalåskådaren. Förhoppningsvis har Växjö Lakers räknat noggrann på förhållandet mellan biljettpriset och den genomsnittliga publikmängden, men det man ska vara medveten om är att ju närmare ishockeyn kommer ett lyxnöje (i stil med konserter, teater, etcetera, alltså för dyrt för att gå varje kväll), desto större blir kraven på avkastning, det vill säga hög kvalitet på evenemanget. Om då framgångarna uteblir, då är det lätt hänt att publiksiffran rasar rejält.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Alla klubbar gör självklart en bedömning om biljettpriserna kontra vad man behöver få in totalt under en säsong för att få verksamheten att gå ihop. Finns säkert 10.000 personer som någon gång sett Lakers spela och en stor del av dessa är ju just marginalåskådare. Många av dessa skulle ju inte se alla matcher ens om biljetterna kostade 10 spänn. Med en bättre allmänkomfort och intressantare serie får man ett mervärde som motsvarar mer än väl en höjning på en tjuga, tycker jag i alla fall.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Ok, jag formulerade mig lite fel, det var inte engångsåskådarna jag tänkte på, utan de som skulle vilja gå på varje match men inte har råd eller inte tycker det är värt pengarna. För varje krona man höjer biljettpriserna så försvinner en liten klick åskådare. I och för sig är det kanske mer storleken på höjningen än själva priset som folk reagerar på, jag tror att en 25-procentig ökning kan avskräcka en ansenlig mängd åskådare.

Det man inte får glömma heller är att Lakers har varit (och förhoppningsvis fortsätter vara) ett publiklag, och publik lockar mer publik (människor gillar folksamlingar och svenskar gillar köer). Om publiksnittet då skulle gå ner något på grund av det högre biljettpriset så tror jag att risken är stor att fler sviker om laget inte placerar sig i toppen av tabellen.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Jag tror inte det är biljettpriset det hänger på när lagen tappar publik.
Finns inte intresset så spelar det ingen roll vad biljettpriset kostar.
Själv skulle jag absolut inte åka 6 mil enkel resa å betala 100 spänn om jag inte vore intresserad.Kanske Lakers och LL måste jobba mer för att väcka ett ännu större intresse för hockyn i stan.Vist det är inte dåligt men det måste nog in mer klubbkänsla i vissa Växjöbor.När man snackar med folk som bara är där för nöjes skull så skiter de i klubben om det skulle gå utför.Detta tror jag personligen Lakerspucken kan ändra på.Märker de att många lägger en liten slant och att intresset finns så kanske de själva går med på en 20a bara för att andra gör det och på så sätt känner de sig delaktiga i klubben fast de inte behöver vara medlemmar
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Det jag menade med mitt förra inlägg var väl att de som vill gå på varje match men inte har råd, kanske badar en mindre gång eller går på bio en gång mindre och hellre läger pengarna på lakers matcher. Var det 60 kr i Div 1 och sen kostade det 80 kr i allsvenskan och nu blir det ju en serie högre kan man väl säga och då 100kr. Förhoppningsvis blir mediabevakningen bättre t.e.x hockeykväll och tv-sporten i övrigt, vilket i sin tur nog skapar mer intresse trots prishöjningen.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Post Reply